Svenska senaper tog VM-guld

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Kavli-senap i amerikansk stil vann guld – i USA.

Johnny's senap av den klassiska amerikanska varianten "yellow mustard" tillverkas i Eslöv – men det hindrade inte det Kavli-ägda varumärket att ta hem ett guld när Senaps-VM hölls för 25:e gången vid nationella senapsmuseet i Middleton, Wisconsin i april.

Senapen korades till vinnaren i kategorin "Classic yellow mustard", en kategori som historiskt sett dominerats av amerikanska tillverkare. I och med det svenska guldet blev man nämligen den första senapen tillverkad utanför USA att vinna kategorin.

Guldet innebar att man placerade sig framför den väletablerade French’s Classic yellow mustard (silver) och Plochman’s Mild yellow mustard (brons).

Kavli fick dock se sig besegrad i medaljskörd av en annan svensk tillverkare i LissEllas senap, som knep ett guld i kategorin "Sweet-hot" och brons i kategorierna "Horseradish/wasabi" samt "Fruit mustard".

En annan nordisk pallplats syntes också i kategorin "Sweet-hot", där norska Martin Olssons senap Jingle bell rock placerade sig på en andraplats.

Sammanlagt delades medaljer ut i 16 kategorier, där sammanlagt 300 senapssorter tampades om medaljer.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Nyhetsbrev

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Arkiv

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Burger King grillar Whopper - i solen

Hamburgerkedjan utnyttjar extremvärmen i Kuwait.

7-eleven satsar på satelliter

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bolaget kommer även att licensera ut sitt varumärke för marknaderna i Kina, Hongkong och Macau.

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131