Restauranger ska tvingas visa var köttet kommer ifrån

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

"Det har hänt väldigt, väldigt lite. Nu är vi less på det här", säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht till Dagens Nyheter.

Regeringen vill att det ska vara obligatoriskt för restauranger och storkök att ursprungsmärka det kött man serverar. Men för att en sådan lag ska gå igenom krävs först godkännande av EU-kommissionen. Därför har Konsumentverket och Livsmedelsverket nu fått i uppdrag att ta fram underlag som ska leda till godkännandet, skriver Dagens Nyheter.

– Vi har vid ett flertal tillfällen uppmanat branschen att ta fram en frivillig märkning för restauranger och storkök på samma sätt som man har gjort i dagligvaruhandeln, men det har man inte gjort. Det har hänt väldigt, väldigt lite. Nu är vi less på det här, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S), till DN.

Till skillnad från i butik finns det inom restaurangbranschen i dag ingen regel om att redovisa varifrån köttet kommer. Efter en debattartikel om ämnet av Sven-Erik Bucht och konsumentminister Per Bolund (MP) för drygt två år sedan tog branschorganisationen Visita beslut om en rekommendation till sina medlemmar att informera om ursprung, men någon större skillnad har inte inträffat.

Läs också: Svensk tar hög post i europeisk branschorganisation

Bland andra EU-länder med liknande regler syns Frankrike och Irland. I höstas ansökte Finland, men fick avslag.

Läs också: HaV föreslår ålförbud

– Finland ansökte om kött och även fisk. De ska nu arbeta om sin ansökan. Vi ska se hur de gjorde och vad det var som ledde till av­slaget och även följa hur de kompletterar ansökan. För vår del gäller det i ­första hand kött, men vi utesluter inte att vi går vidare på andra produkter längre fram, säger Sven-Erik Bucht till DN.

Myndigheterna med uppdrag om att ta fram underlag siktar mot ett färdigställande så snart som möjligt, men ett datum för när frågan avgörs kan i dag inte ges. Bland kriterierna för nationellt bestämmande om ursprungsmärkningen måste bland annat landet kunna visa på samband mellan kvalitet och ursprung.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Beslut tagna kring produktionskök i Uppsala

Utökat restaurangutbud när Torp byggs om för 700 miljoner

Kafékedja till Vetlanda

Yngsta franchisetagaren i kedjans historia öppnar kafé i det nybyggda kvarteret Spinnaren.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Årets bästa viltmatsrestaurang och Årets viltmatskock utses i höst

Nomineringsprocessen är i full gång.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Nyhetsbrev

Hotell Borgholm med ny ägare

I mars aviserade Karin och Owe Fransson att verksamheten var till salu och nu är det klart med ny ägare.

Arkiv

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Ny nod för life science och livsmedel

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165