Därför kommer inte Max att börsnoteras

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

I år är det 50 år sedan den första Maxrestaurangen startade i Gällivare och mycket har hänt sedan dess. Det som började med en restaurang år 1968 har idag blivit till ett imperium med över 130 restauranger i fem länder, däribland Danmark, Egypten och Polen.

Läs också: Livsmedelsverket synar blodiga trendburgare

Max grundades av Curt Bergfors och Britta Fredriksson. Curt är idag arbetande styrelseordförande och hans och Brittas söner Richard och Christoffer Bergfors är vd respektive vice vd. Enligt Richard Bergfors är det flera faktorer som ligger bakom den norrländska kedjans framgångar.

– I grund och botten är det många beståndsdelar, dels är det ägarformen, det är ett familjeföretag som startades av min mamma och pappa och de har haft en långsiktighet, en järnvilja och en tydlig riktning hela tiden, säger Richard Bergfors till Fastfood.

Har ni funderat på att bli börsnoterade?

– Det är klart att vi har diskuterat det, men varje gång har vi kommit fram till ett tydligt nej. Vi ser det som en av våra stora framgångsfaktorer, att vi kan stå utanför en börsmiljö där vi kan ta långsiktiga beslut och även icke lönsamma beslut som till exempel det att vi nu är klimatpositiva, vilket kostar många, många miljoner, samt att vi endast använder svenskt kött. Det hade vi inte kunna göra om vi var börsnoterade.

På 50 år har det hänt mycket, både på den svenska och internationella snabbmatsmarknaden. Trender har kommit och gått men Max har följt med i svängarna. Så även nu när alternativ till kött blivit ett allt större segment. Har de ändrade konsumtionsmönstren fått någon negativ effekt på Max?

– Nej tvärtom, vi har snarare varit med och drivit på den utvecklingen med till exempel den bredaste menyn med ickeröttkött-artiklar. Vi satte tidigt upp som mål att en tredjedel av våra produkter skulle vara icke-röttkött och det uppnådde vi för något år sedan. Nu har vi som mål att hälften ska vara det och det är vi på god väg att uppnå. Vi ser det som en konkurrensfördel att vi är tidiga.

Läs också: Max expanderar i Skåne

Max har expanderat kraftigt de senaste åren och har siktet inställt på att växa ännu mer, framförallt utomlands.

– Vi expanderar utomlands dels för att vi ser att Sverige inte kommer att räcka till. Vi har några år till av kraftig tillväxt men då har vi täckt hela landet och vi känner att vi vill fortsätta utveckla konceptet och fortsätta växa och testa våra vingar utanför Sverige, säger Richard Bergfors.

Hur står ni er i konkurrensen?

– Det är ganska likt Sverige, det finns olika utmaningar på olika marknader men det är i princip samma konkurrenter överallt. Det är i huvudsak McDonalds och Burger King som är de stora drakarna och vi vet hur vi ska slåss mot dem, säger Richard Bergfors och lägger till:

– Det är förstås svårare då vi är relativt okända men det blir istället en fråga om tid, tricket är att få in gästerna de första gångerna så de får testa vad som är skillnaden.

En av de marknader som är högintressant för Max just nu är Polen där planen är att gå från nuvarande två restauranger – till tvåhundra på tio år. Enligt Richard Bergfors är även länder som Tyskland och Frankrike intressanta.

Läs också: Max firar 50 år på hemorten

– De är stora länder med en stor befolkning, det finns en enorm potential och sen liknar konkurrenssituationen den i Sverige, det finns nästan inga lokala kedjor utan det är McDonalds, Burger King och kanske KFC som gäller. Det finns inga kvalitetsburgarkedjor som Max så vår position är ledig på de marknaderna och det ger oss möjlighet att slå oss in.

I skrivande stund är det mindre än en månad kvar till riksdagsvalet. Förra valet år 2014 hamnade Max och Richard Bergfors i blåsväder för ett internt utskick till sina anställda där de kritiserade dåvarande oppositions förslag om höjning av restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften. I år kommer inget liknande brev att skickas och Richard Bergfors vill inte välja sida i valet.

– Jag har inga egentliga favoriter, det som hände då var att jag var emot två förslag och inte emot några politiska partier. Jag var emot förslaget att höja matmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga och det är jag fortfarande då jag tror det är skadligt för branschen och för sysselsättningen.

Hur ser de kommande åren ut för Max?

– Vi vill kunna driva vidare det här företaget i sex-sju generationer till. Vi ska fira 100 och förhoppnings 150 år och då hoppas jag att även om inte jag själv är med ska mina barn, barnbarn eller barnbarnsbarn vara med.



Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hon vann Lily Bollinger Award

Hanna Eriksson från Köksbaren i Umeå knep vinsten i årets upplaga av sommeliertävlingen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Färdiglagat à la Operakällaren igen

Nätverk med hållbara vinnare - här är finalisterna

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Viking Line förlänger med landslaget

Rederiet förlänger samarbetet med Svenska Kocklandslaget och Svenska Juniorlandslaget i ytterligare två år.

Nyhetsbrev

De ligger bakom mässa för drycker från Skåne

Arkiv

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

De fick Livsmedelspriset

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Ännu hetare käk längs med vägen

Bensinstationskedjan hottar upp samarbetet med restaurangkonceptet Käk.

Matsvinnsapp i samarbete med stor aktör

Tar veganskt samarbete på blodigt allvar – efter Urban Deli sker bred lansering

Stark ökning för Alvestaglass

Omsättningen i augusti ökade med 66 procent jämfört med förra året. "Framförallt är det exporten som driver tillväxten." säger vd:n.

De öppnar Calle P

Trion bakom insomnad Kungsholmenrestaurang väcker liv i restaurang Calle P i Berns Bistros tidigare lokaler.

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Här öppnar Kalf & Hansen - siktar mot att bli en kedja

Far och son-duon öppnar tredje restaurangen i Stockholm i slutet av september.

Ingen pallplats för Årets Unga kock i Taiwan

Hon blev Årets Ekokock

Kock verksam på krog på Gotland kammade hem Kravs och Föreningen Ekokockars titel Årets Ekokock i Växjö.

Fyra i final i Årets Arbetsplats

Här är finalistkvartetten till Restauranggalans pris Årets Arbetsplats. Vinnaren tillkännages på Restauranggalan som äger rum på Cirkus i Stockholm den 22 oktober.

Nytt kafé och eventyta på Downtown Camper

I september nästa år utökas Scandichotellet i centrala Stockholm med ett våningsplan som bland annat ska rymma kafé.

Vann med högrevsbugare

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Jobb & Karriär
Ny inköpsdirektör på kaffeföretaget

Mikrobryggeri får utökad distribution

Saknad apa dök upp på McDonalds

Svensk ost prisad i Hongkong

Här öppnar Bastard Burgers

Kopparbergs ökar vinsten

Restaurangkedja med tidning

Kafésatsning på gymmet

Scandi Standard investerar i dansk premiumkyckling

Hyllar svensk fikapaus med öl

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139