23948sdkhjf

Explosionen: Öppnar 104 butiker

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Fri Köpenskap kan i dag avslöja att drivmedelskedjan St1 sedan den 2 oktober dragit igång en gigantisk expansion inom livsmedel. 104 stycken 7-Eleven-butiker har tagits över från Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån.

Läs också: Convenience växer i betydelse

– Det omfattar butiker längs de större vägarna i landet. E4, E6 och E18 till exempel. Mycket kommer att handla om snabba och goda måltidslösningar, säger Stefan Samuelsson, affärsområdeschef för retail på St1 till Fri Köpenskap.

Det rör sig om 7-Eleven-butiker som ligger i nära anslutning till drivmedelskedjan Shell. Kedjorna har en lång historia av symbios och samarbete.

– Runtom i landet har de legat bredvid varandra och eftersom vi köpte Shell 2010 har det varit ett logiskt mål att även ta över dessa butiker.

På ett halvår ska 104 butiker ställas om till St1:s nya koncept "Välkommen in". Måltidslösningar ligger i fokus.

Läs också: Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

Att bedriva butiksverksamhet med färskvaror blir helt nytt för St1 i Sverige. Totalt har kedjan knappt 500 stationer i Sverige och 1 400 i Norden. Många av dem helt obemannade.

– På sikt får vi inventera och titta på vilka butiker och stationer i vår övriga verksamhet som kan tänkas bli aktuella för det nya konceptet men det är en gigantisk omställning så vi måste ta en sak i taget, konstaterar Stefan Samuelsson.

Men ni tänker vidga konceptet även utanför de 104 butikerna?

– Absolut. Vi har kämpat väldigt hårt det senaste året att bygga upp en organisation för convenience retail, så det vore dumt att inte utnyttja den till att expandera verksamheten. Exakt vilka enheter det blir beror på många parametrar och den analysen har vi inte tid med i denna hektiska tillvaro.

Läs också: Minskad försäljning för convenience

De 104 butikerna ska vara omställda innan sista mars och under året kommer konceptet att skruvas, förfinas och utvecklas. Tanken är att slåss med restauranger och dagligvaruhandel när det gäller måltidslösningar.

– Alla vill åt samma matkrona men med våra lägen längs vägarna är det nog främst snabbmatskedjorna som får passa sig. De inser nog inte hur farliga vi blir, säger Stefan Samuelsson och skrattar.

Butikerna kommer tillfälligt att byta namn till ”Välkommen in” men tanken är att ta ett nytt grepp när konceptet satt sig om ett år.

– Vi har ett antal idéer på namn men vi har inte gjort någon slutlig analys ännu. Nu blir det full fokus på expansion och drift. Från dag ett byter vi till kvalitetskaffe från Johan och Nyström. Därefter kommer vi att bygga på konceptet eftersom.

Läs också: Dansk startup ska utmana restaurangerna

Ungefär hälften av de 104 butikerna fortsätter att drivas av samma franchisetagare medan resterande del nyrekryteras.

Så gick affären till

  • Drivmedelskedjan St1 grundades i Finland 1995 av entreprenören Mika Anttonen. I oktober 2010 köpte bolaget Shells 340 bensinstationer i Sverige samt 225 stycken i Finland. I samband med Shell-affären följde 104 stycken 7-Elevenbutiker i Sverige med på köpet. Butikerna har ägts av St1 men hyrts ut till Reitan Convenience som fortsatt att driva dem som franchise-butiker under varumärket 7-Eleven. I slutet av december 2016 stod det klart att St1 inte förlänger kontraktet med Reitan Convenience utan att butikerna ska tillfalla St1 den sista december 2018. För att frigöra lite tid till butiksomställningar har St1 förhandlat fram ett avtal med Reitan Convenience som innebär att butikerna får ställas om under en sex månaders period. Mellan den 2 oktober 2018 och den sista mars 2019 sker övertagandet. Totalt har St1 knappt 500 stationer i Sverige.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Freetrailers släpvagnar till Max

Single-malt veteran i nya kläder

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Kök räddar käk på skånska restauranger

Ciderguru till Sverige – odlarnas intresse ökar

Nyhetsbrev

Lämnar Pinchos – blir ny vd för Harrys

Arkiv

I helgen gäller det för Svenska kocklandslaget

Dumplingskonceptet Dubbel Dubbel blir kedja – målet 30 restauranger

Letar lokaler i bland annat Norrköping, Stockholm, Malmö och Lund för sitt chinese sharing-koncept.

Expansiva kedjor till Signalfabriken

Catenaccis Giretto nu även på Södermalm

Häktad för våldtäkter på kollega på snabbmatsrestaurang

De tar över Cuba Cola

Omnipollo öppnar sitt första bryggeri – i en kyrka

Asien lyfte Carlsbergs ölförsäljning

Compass Group tar över 1 000 Fazer-restauranger

Dyster januari – 25 procent fler krogkonkurser

El Bulli-kocken Ferran Adrià gästar Stockholm i vår

Snabbmatskedjan Jureskogs etablerar sig längs E4:an

Stjärnkrögaren siktar på 60 hamburgerrestauranger med ”Sveriges långsammaste snabbmat”.

Foodora byter vd och siktar på nya ”sista milen”-kunder

Mångmiljardsprojektet Sturekvarteret klubbat – Ture flyttas

Coop dubblar mängden naturbeteskött

Samma chef's table-koncept men med nytt namn

Serverar världsarvspizza i världsarvet

Årets viltkock vill se mer vilt på krogen

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

Picadeli lanserar "Picabowl"

Hållbarhetsprofilen Paul Svensson nu även hedersdoktor

Espresso House till butikshyllorna

Axfood Snabbgross vill växa i Linköping

Tennstopet återuppstår i april – med systerkrog

Här finns landets bästa pizzerior

Arnold's – nu även med lunchservering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

”Pucken” fyller 20 år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109