23948sdkhjf

Svenska Ägg: Det finns en marknad för hönskött

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Sju av tio svenskar äter eller kan tänka sig äta hönskött, enligt undersökning.

Det finns en marknad för hönskött. Det hävdar i alla fall branschorganisationen Svenska Ägg som tagit hjälp av Origo Group för att undersöka svenska folkets inställning till hönskött.

Hönskött syns sällan på restaurangmenyerna och bara ibland i matbutikerna. Ändå svarar fyra av tio svenskar i undersökningen att de redan äter hönskött och ytterligare nästan en tredjedel kan tänka sig att äta det. Så potentialen finns.

– Kokt höna med currysås var en vanlig rätt förr, och tidigare åt vi betydligt mer hönskött överlag i Sverige. Enligt undersökningen uppfattas det krångligt att tillaga och man vet inte riktigt var man får tag på det eller hur det smakar. En lägre efterfrågan i kombination med vad vi faktiskt har att välja på när vi kommer till affären gör att hönskött inte är ett naturligt inslag i matlagningen, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på Svenska Ägg. 

Svenska Ägg poängterar att en ökad efterfrågan på hönskött skulle få matsvinnet att minska. Även om en stor del exporteras och blir till färdigmat och djurfoder, tas inte allt om hand. För dem som letar nya affärsidéer finns en möjlighet att fylla luckor på marknaden då hönskött redan finns och en stor del av svenskarna kan tänka sig att äta det. 

– Om hönsköttet görs lättanvänt i form av färdiga produkter kommer efterfrågan öka, tror Marie Lönneskog Hogstadius och nämner ”henburgaren” som presenterades i matprogrammet ”Maträddarna” som ett exempel.

Läs mer om: Svenska Ägg
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Foodora i samarbete med Instagram

Klart med ny vd för Restaurangakademien

Svensk sprit tog hem guld i USA

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Nyhetsbrev

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Arkiv

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Sparrisen hotad av frost och corona

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11