23948sdkhjf

Lanserar hållbart alternativ för kyld mat

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

AR Packaging lanserar marknadens första formpressade kartongtråg för MAP. MAP står för modified atmosphere, modifierad atmosfär även kallad skyddande atmosfär.

AR Packaging är först på marknaden med en gastät formpressad förpackning för kyld mat som kan ersätta plasttråg. AR Packaging-koncernens kombinerade kompetens inom barriärmaterial och tråg av formpressad kartong har möjliggjort en effektiv lösning som är väl lämpad för att klara hållbarhet på minst 18 dagar.

Den ökande efterfrågan på hållbara förpackningar har lett till en intensivt sökande efter ett gastät tråg baserat på kartong. Tråget som nu lanseras bygger på väl beprövad teknik och material från CC Pack och Flextrus, båda med fabrikerna i Sverige.

– Vi har satsat mycket på att utveckla den nya revolutionerande förpackningslösningen. Trågets form är optimerat för att säkerställa täta förpackningar som ger en hållbarhetstid på minst 18 dagar, säger Åke Larsson, MD hos CC Pack.

– Vi uppfyller därmed behovet för ett brett utbud av kylda livsmedelsprodukter, som färskt kött och kyckling, bearbetat kött, ost och färdiga måltider med mera.

Kartongtrågen levereras tillsammans med ett matchande lockmaterial som ger en säker tätning och en barriär anpassad till den förpackade produktens behov.

Det nya gastäta trågkonceptet från AR Packaging är inte bara ett mer hållbart alternativ till plasttråg genom hög andel förnyelsebart material. Det stöder också produktprofilering tack vare sitt attraktiva utseende och känslan av papper, menar Åke Larsson.

– Den kostnadseffektiva lösningen är den första formpressade kartongförpackningen på marknaden och tester pågår redan med flera stora producenter inom kylda livsmedel i Europa, säger Åke Larsson.

Mer om:förpackning
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Nyhetsbrev

Den platta vinflaskan gör entré

Arkiv

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Succé för Gustav ”Jävligt gott” Johansson i nya matkanalen

Drygt en halv miljon tittade på nya kanalen Godare i april.

Efter konkurserna – Vapiano-kedjan får nygammal ägare

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Foodora växer så det knakar – 300 nya tjänster i mars

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.218