23948sdkhjf

De vill återuppfinna osten – helt utan mjölk

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

I dag startar food tech-bolaget Noquo Foods officiellt upp sin verksamhet och företagets grundare har minst sagt en ambitiös målsättning. Målet är att ta fram en helt vegansk ost.

– Bolaget heter Noquo Foods för att vi vägrar acceptera status quo. Vi har en teknikoptimism här och det finns jättemycket att göra. Vi vägrar att acceptera att ost behöver göras på mjölk, det borde gå att göra en bättre ost som är godare, nyttigare och billigare och per automatik mer hållbar, säger Sorosh Tavakoli vd och medgrundare av Noquo Foods.

Sorosh Tavakoli är inte någon nybörjare när det kommer till att starta och driva företag. 2007 startade han och Alfred Ruth och Dante Buhay videoannonsbolaget Videoplaza som sedan såldes vidare i en affär på cirka en halv miljard kronor. Efter det har han intresserat sig för andra branscher, nu senast algodling.

– Det var då jag gled in i matbranschen och blev väldigt passionerad kring proteinskiftet och möjligheterna det ger till att påverka klimatet, säger han.

För ungefär ett halvår sedan träffade Sorosh Tavakoli på Anja Leissner med bakgrund från bland annat Skånemejerier och AAK. Det visade sig att hon nyligen avslutat arbetet med en prototyp på en vegansk ost i ett annat sammanhang. De ska nu utveckla en produkt i samma kategori och med gemensamma förmågor försöka ta den till marknaden.

Noquo Foods har redan smygstartat med ett labb i Södertälje och är just nu upptagna i att rekrytera och utveckla R&D-teamet. Exakt hur den nya osten ska se ut, eller bestå av går inte att säga i det här tidiga stadiet.

– Vi kollar väldigt brett just nu men vi tror inte på de upplägg som finns. Vi tittar inte på de två varianter som finns i dag nämligen nötter eller kokosolja och de stärkelsebaserade uppläggen, vi ser brister i de uppläggen. Just nu kollar vi på baljväxter och andra proteiner och vi jobbar mycket på fett och oljesidan, sen tittar vi även på fermentering och bakteriekulturer.

Vet ni vilken sorts ost ni vill tillverka?

– Den stora möjligheten finns inom mat, så det är det vi siktar på. Men vi vet ännu inte vad som är görbart i dag men målet är inte att göra en nischad dessertost.

Noquo Foods söker inte investerare just nu och Sorosh Tavakoli är försiktig med att säga när en eventuell produkt kan vara redo för marknaden men att de samtidigt är nyfikna på att komma i kontakt med eventuella producenter. Viktigast just nu för Noquo Foods är dock att driva innovationen framåt.

– Vi försöker ta en vetenskaplig approach, vi vill inte bara göra en deal med en fabrik på Cypern och skapa ett nytt varumärke. Vi försöker att innovera på riktigt när det kommer till själva receptet och produkten; och vi skulle gärna vilja se fler bolag våga investera och utveckla saker på riktigt, säger Sorosh Tavakoli

Mer om: Noquo Foods
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – och en fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nyhetsbrev

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Arkiv

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Rökt och grillat på krogveteranernas nya restaurang

Stjärnkrögare flyttar in i toppen på nytt landmärke

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Årets kock-vinnare startar eget med nytt koncept

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Foodstock – Ekstedts nya gastronomifestival

Fjäderholmarna blir matmecka under två sommardagar.

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Restaurang Tak – nu även Krav-märkt

Menigo köper ut Arla – ensam ägare av Restaurangakademien

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122