23948sdkhjf

De vill återuppfinna osten – helt utan mjölk

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

I dag startar food tech-bolaget Noquo Foods officiellt upp sin verksamhet och företagets grundare har minst sagt en ambitiös målsättning. Målet är att ta fram en helt vegansk ost.

– Bolaget heter Noquo Foods för att vi vägrar acceptera status quo. Vi har en teknikoptimism här och det finns jättemycket att göra. Vi vägrar att acceptera att ost behöver göras på mjölk, det borde gå att göra en bättre ost som är godare, nyttigare och billigare och per automatik mer hållbar, säger Sorosh Tavakoli vd och medgrundare av Noquo Foods.

Sorosh Tavakoli är inte någon nybörjare när det kommer till att starta och driva företag. 2007 startade han och Alfred Ruth och Dante Buhay videoannonsbolaget Videoplaza som sedan såldes vidare i en affär på cirka en halv miljard kronor. Efter det har han intresserat sig för andra branscher, nu senast algodling.

– Det var då jag gled in i matbranschen och blev väldigt passionerad kring proteinskiftet och möjligheterna det ger till att påverka klimatet, säger han.

För ungefär ett halvår sedan träffade Sorosh Tavakoli på Anja Leissner med bakgrund från bland annat Skånemejerier och AAK. Det visade sig att hon nyligen avslutat arbetet med en prototyp på en vegansk ost i ett annat sammanhang. De ska nu utveckla en produkt i samma kategori och med gemensamma förmågor försöka ta den till marknaden.

Noquo Foods har redan smygstartat med ett labb i Södertälje och är just nu upptagna i att rekrytera och utveckla R&D-teamet. Exakt hur den nya osten ska se ut, eller bestå av går inte att säga i det här tidiga stadiet.

– Vi kollar väldigt brett just nu men vi tror inte på de upplägg som finns. Vi tittar inte på de två varianter som finns i dag nämligen nötter eller kokosolja och de stärkelsebaserade uppläggen, vi ser brister i de uppläggen. Just nu kollar vi på baljväxter och andra proteiner och vi jobbar mycket på fett och oljesidan, sen tittar vi även på fermentering och bakteriekulturer.

Vet ni vilken sorts ost ni vill tillverka?

– Den stora möjligheten finns inom mat, så det är det vi siktar på. Men vi vet ännu inte vad som är görbart i dag men målet är inte att göra en nischad dessertost.

Noquo Foods söker inte investerare just nu och Sorosh Tavakoli är försiktig med att säga när en eventuell produkt kan vara redo för marknaden men att de samtidigt är nyfikna på att komma i kontakt med eventuella producenter. Viktigast just nu för Noquo Foods är dock att driva innovationen framåt.

– Vi försöker ta en vetenskaplig approach, vi vill inte bara göra en deal med en fabrik på Cypern och skapa ett nytt varumärke. Vi försöker att innovera på riktigt när det kommer till själva receptet och produkten; och vi skulle gärna vilja se fler bolag våga investera och utveckla saker på riktigt, säger Sorosh Tavakoli

Mer om: Noquo Foods
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken med fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Nyhetsbrev

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Arkiv

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094