23948sdkhjf

De vill återuppfinna osten – helt utan mjölk

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

I dag startar food tech-bolaget Noquo Foods officiellt upp sin verksamhet och företagets grundare har minst sagt en ambitiös målsättning. Målet är att ta fram en helt vegansk ost.

– Bolaget heter Noquo Foods för att vi vägrar acceptera status quo. Vi har en teknikoptimism här och det finns jättemycket att göra. Vi vägrar att acceptera att ost behöver göras på mjölk, det borde gå att göra en bättre ost som är godare, nyttigare och billigare och per automatik mer hållbar, säger Sorosh Tavakoli vd och medgrundare av Noquo Foods.

Sorosh Tavakoli är inte någon nybörjare när det kommer till att starta och driva företag. 2007 startade han och Alfred Ruth och Dante Buhay videoannonsbolaget Videoplaza som sedan såldes vidare i en affär på cirka en halv miljard kronor. Efter det har han intresserat sig för andra branscher, nu senast algodling.

– Det var då jag gled in i matbranschen och blev väldigt passionerad kring proteinskiftet och möjligheterna det ger till att påverka klimatet, säger han.

För ungefär ett halvår sedan träffade Sorosh Tavakoli på Anja Leissner med bakgrund från bland annat Skånemejerier och AAK. Det visade sig att hon nyligen avslutat arbetet med en prototyp på en vegansk ost i ett annat sammanhang. De ska nu utveckla en produkt i samma kategori och med gemensamma förmågor försöka ta den till marknaden.

Noquo Foods har redan smygstartat med ett labb i Södertälje och är just nu upptagna i att rekrytera och utveckla R&D-teamet. Exakt hur den nya osten ska se ut, eller bestå av går inte att säga i det här tidiga stadiet.

– Vi kollar väldigt brett just nu men vi tror inte på de upplägg som finns. Vi tittar inte på de två varianter som finns i dag nämligen nötter eller kokosolja och de stärkelsebaserade uppläggen, vi ser brister i de uppläggen. Just nu kollar vi på baljväxter och andra proteiner och vi jobbar mycket på fett och oljesidan, sen tittar vi även på fermentering och bakteriekulturer.

Vet ni vilken sorts ost ni vill tillverka?

– Den stora möjligheten finns inom mat, så det är det vi siktar på. Men vi vet ännu inte vad som är görbart i dag men målet är inte att göra en nischad dessertost.

Noquo Foods söker inte investerare just nu och Sorosh Tavakoli är försiktig med att säga när en eventuell produkt kan vara redo för marknaden men att de samtidigt är nyfikna på att komma i kontakt med eventuella producenter. Viktigast just nu för Noquo Foods är dock att driva innovationen framåt.

– Vi försöker ta en vetenskaplig approach, vi vill inte bara göra en deal med en fabrik på Cypern och skapa ett nytt varumärke. Vi försöker att innovera på riktigt när det kommer till själva receptet och produkten; och vi skulle gärna vilja se fler bolag våga investera och utveckla saker på riktigt, säger Sorosh Tavakoli

Mer om: Noquo Foods
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i Sommelier-VM.

Nyhetsbrev

Ungas matval styrs av värderingar

Arkiv

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Delicato lanserar "fikabubbel"

Efter sexskandalen – kändiskocken ger nu upp sitt krogimperium

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Barmästare på ny jazz- och cocktailbar

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Glitterpizzan har kommit till Sverige

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Därför valde vertikalodlarna konkurs

Maten spåras på atomnivå

Två gotlänningar toppar Årets unga kock

Nio nya Bastard Burgers-restauranger har växt till tio

Årets Lilly Bollinger-tävling igång

130 år gammalt bageri räddas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146