23948sdkhjf

Ungas matval styrs av värderingar

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Allt viktigare för unga att maten har svenskt ursprung.

Det viktigaste för unga svenskar är att maten är av svenskt ursprung. Det gäller överlag och det gäller inte minst när unga väljer att äta kött. Det visar en färsk undersökning gjord av Ungdomsbarometern bland unga i åldrarna 15-24 år.

Läs också: EU kan förbjuda "vegoburgare" – vill undvika förväxling

På frågan har du något speciellt förhållningssätt till vad du äter svarar flest unga, 34 procent, att de väljer svenskproducerat i möjligaste mån. Det är en liten ökning jämfört med 2017. Ekologiskt kommer på andra plats med 21 procent och därefter närproducerat på 19 procent.

– Svenskt kött känns inte lika dyrt som ekologiskt, konstaterar Sara Fröhling Lind, expert på livsstil- och konsumtionsfrågor på Ungdomsbarometern.

Av de som väljer att äta kött så är 68 procent noga med att det i så fall är svenskt kött. 51 procent av de unga prioriterar närproducerat för att bidra till minskade transporter.

Isabel Moretti, nybliven vd för Svenskt Kött, välkomnar resultatet.

Läs också: Här är årets aprilskämt

– Att unga helst väljer svensk mat är såklart väldigt glädjande. Det är en utveckling vi har sett under ett antal år och den fortsätter att hålla i sig. Både den minskande konsumtionen av importerat kött och en ökad marknadsandel för svenskt kött beror till stor del på ett växande intresse för hållbarhetsfrågor i samhället, säger Isabel Moretti.

Enligt Ungdomsbarometern påverkas ungas val främst av experter och rapporter. Däremot inte av influencers i den utsträckning som företag verkar tro, enligt Sara Fröhling Lind.

Av undersökningen går också att avläsa att värderingar över huvud taget blir allt viktigare och att de unga tycker att det pratas för mycket och görs för lite. En 16-årig tjej citeras i undersökningen: ”Jag vägrar bli som mina föräldrar. Känns som om dom alltid stressar. Alltså alltid. Det känns sjukt ohärligt”. 

Det handlar inte bara om att identifiera sig med sina värderingar utan också att agera efter dem. Allt fler unga väljer därför att bli flexitarianer. Det innebär en i huvudsak vegetarisk kost, men kompletterat av kött ibland och då ska köttet alltså ha svenskt ursprung.

– Unga människors värderingar kring mat och hållbarhet är den absolut viktigaste frågan vi jobbar med på Svenskt Kött. Trender kring matpreferenser kommer och går, men enligt alla de undersökningar som vi genomför ser vi tydligt att våra unga konsumenter vill ha svar på hur vi löser världens stora utmaningar. Det är vårt ansvar att leverera på detta, säger Isabel Moretti.

Ungdomsbarometern har i sin onlineundersökning ställt frågor till 23 074 ungdomar i Sverige mellan 15 och 24 år.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hållbart kafé öppnar på Drottninggatan

Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Striden om vegoburgarna intensifieras

Jamie Olivers krogimperium har kollapsat – över 1 000 jobb drabbas

Ny marknadschef för Årets kock

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Nyhetsbrev

Frantzén bästa restaurangen i Europa

Sju svenska krogar bland de 200 bästa europeiska restaurangerna på ODA:s lista.

Arkiv

Kopparbergs backar

Massor av sommarjobb i restaurangbranschen

Linnea & Basilika fortsätter växa

Öppnar tredje restaurangen hittills i år – fjärde är på gång.

Han går från Spotify till Gastrofy

Världens dyraste whiskyprovning

Ichiro's Malt Card-serie provas i Göteborg i november.

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

De samarbetar för hållbar restaurangdrift

Nu finns Max även i Täby – med restaurang 142

Nu kommer ölglassen

Skaldjursäventyr i Bohuslän

Klassiska Stortorgskällaren gör comeback

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Ny vd på Pizza Hut

Poké bowl-kedjans åttonde restaurang

B2B nästa för Karma och Martin & Servera

Världens största öltilverkare ansöker om börsnotering

Urban Deli öppnar restaurang på Centralen

Hungrig.se uppköpta av Delivery Hero

Uniqlo i restaurangsamarbete

Kopparbergs i två nya produktkategorier

Poppels söker miljoner i crowdfunding-kampanj

Vill etablera sig som Stockholms färskvarucentrum

Tre nya dryckesproducenter – varje vecka

Oumph lanseras hos snabbmatskedjan

Svensk mästare i hembryggd öl

Beyond Meat värderas till över en miljard

Slutet för Götgatsbackens äldsta krog

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.09