23948sdkhjf

Ungas matval styrs av värderingar

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Allt viktigare för unga att maten har svenskt ursprung.

Det viktigaste för unga svenskar är att maten är av svenskt ursprung. Det gäller överlag och det gäller inte minst när unga väljer att äta kött. Det visar en färsk undersökning gjord av Ungdomsbarometern bland unga i åldrarna 15-24 år.

Läs också: EU kan förbjuda "vegoburgare" – vill undvika förväxling

På frågan har du något speciellt förhållningssätt till vad du äter svarar flest unga, 34 procent, att de väljer svenskproducerat i möjligaste mån. Det är en liten ökning jämfört med 2017. Ekologiskt kommer på andra plats med 21 procent och därefter närproducerat på 19 procent.

– Svenskt kött känns inte lika dyrt som ekologiskt, konstaterar Sara Fröhling Lind, expert på livsstil- och konsumtionsfrågor på Ungdomsbarometern.

Av de som väljer att äta kött så är 68 procent noga med att det i så fall är svenskt kött. 51 procent av de unga prioriterar närproducerat för att bidra till minskade transporter.

Isabel Moretti, nybliven vd för Svenskt Kött, välkomnar resultatet.

Läs också: Hon tar över på Svenskt Kött

– Att unga helst väljer svensk mat är såklart väldigt glädjande. Det är en utveckling vi har sett under ett antal år och den fortsätter att hålla i sig. Både den minskande konsumtionen av importerat kött och en ökad marknadsandel för svenskt kött beror till stor del på ett växande intresse för hållbarhetsfrågor i samhället, säger Isabel Moretti.

Enligt Ungdomsbarometern påverkas ungas val främst av experter och rapporter. Däremot inte av influencers i den utsträckning som företag verkar tro, enligt Sara Fröhling Lind.

Av undersökningen går också att avläsa att värderingar över huvud taget blir allt viktigare och att de unga tycker att det pratas för mycket och görs för lite. En 16-årig tjej citeras i undersökningen: ”Jag vägrar bli som mina föräldrar. Känns som om dom alltid stressar. Alltså alltid. Det känns sjukt ohärligt”. 

Det handlar inte bara om att identifiera sig med sina värderingar utan också att agera efter dem. Allt fler unga väljer därför att bli flexitarianer. Det innebär en i huvudsak vegetarisk kost, men kompletterat av kött ibland och då ska köttet alltså ha svenskt ursprung.

– Unga människors värderingar kring mat och hållbarhet är den absolut viktigaste frågan vi jobbar med på Svenskt Kött. Trender kring matpreferenser kommer och går, men enligt alla de undersökningar som vi genomför ser vi tydligt att våra unga konsumenter vill ha svar på hur vi löser världens stora utmaningar. Det är vårt ansvar att leverera på detta, säger Isabel Moretti.

Ungdomsbarometern har i sin onlineundersökning ställt frågor till 23 074 ungdomar i Sverige mellan 15 och 24 år.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Folkparkens grillkiosk redo att servera

Fortsatt uppåt för cityrestaurangerna

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Operakällarens privata vinbar blir publik

Nobiskällaren öppnar den 5 november.

Rekordmånga tävlade i SM i Mathantverk

Nyhetsbrev

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Arkiv

För andra gången på 28 år – alkoholfri öl vann finaste priset

Malaysisk snabbmatskedja till Europa – väljer Kista Galleria

Trion bakom Tjoget tar aperitivokulturen till NK

Först fjällen sedan Avenyn för Boqueria

28-åring korad till Årets konditor

Världens första ölflaska i papper

Ica-folk ska driva restaurang i expansivt område

Brödernas krogimperium byter namn och nyöppnar krog

Ett steg till för e-handelsgrossisten – börjar med alkohol

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Svenska expansionen tar fart – här är städerna dit KFC är på väg

Snabbmatskedjan ska gå från dagens åtta till hundratalet svenska restauranger.

Beijing8 nu även i Täby

Tallink tar Burger King till Baltikum

Öppningsdags för italienska satsningar x 2

Santo och Emanuel italienska nytillskott i Stockholms krogvärld.

Bageriingrediensproducent byter namn

Absolutflaska hyllar återvinning

Kändiskock öppnar krog med hälsosam profil

Hon ska förändra Smaka på Stockholm

Alvestaglass ska distribuera Häagen-Dazs i Sverige

Max fick pris av FN

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

Så mycket kostade årets första hummer

Ny must signerad Ranelid

”Omöjlig” burgare nu även i butiker

Hållbarhetspris till matsvinnsentreprenör

Max förstärker ledningen

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

Tävling
Han vann titeln Årets Ekokock

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18