23948sdkhjf

Nästa utmaning: tre stjärnor

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Gastrologiks krögare: ”Nu har vi passerat krönet”.

Att avancera från en Michelinstjärna till två var ett eldprov.

Läs också: Frantzén bästa restaurangen i Europa

– En fantastisk känsla, det har vi jobbat mot varje dag i sex års tid, säger Jacob Holmström, krögare, medgrundare och delägare av stjärnkrogen Gastrologik i Stockholm.

När årets nya Michelinguide släpps står tiden bland landets aspirerande krögare stilla. – Även om man har ett utnämnande kan ingen vara säker. Veckan före årets nya lista offentliggörs befinner man som sig i ett vakuum. Då har i princip inga krogar någon stjärna alls, förklarar Jacob Holmström som noterar att fyra svenska krogar blev av med sina stjärnor i år, av olika anledningar.

Att leva med en Michelinstjärna är ett tungt ansvar. För Gastrologiks del har det inneburit hårt arbete och en vilja till kaizen; ständiga förbättringar, allt sedan den första Michelinutmärkelsen 2013.

– Det har varit en sporre och utmaning, att utveckla det man gör, få ut lite mer av varje enskild dag och alltid försöka vara lite bättre än gårdagen. Att bli bedömd av en inspektör från Michelinguiden är en oväntad upplevelse. Besöket är anonymt genom att inspektörerna bokar bord, äter och betalar för sig som alla gäster. Jacob Holmström berättar att ibland avslöjar de varifrån de kommer efter måltiden. Andra gånger inte.

Läs också: Stjärnkock vill öka kunskapen om självmord

– Ibland uppmärksammar vi såklart gäster som beter sig annorlunda och då undrar vi kanske.

Årets avancemang har redan firats väl, först på galan i danska Århus följt av en brakmiddag med personalen hos en konkurrent. Uppgraderingen har förmodligen också noterats av gästerna. Bordsbokningarna släpps månadsvis och den som vill äta där måste vara ute i god tid.

– Nu har vi passerat krönet och då väntar nästa utmaning; tre stjärnor. Om man betänker att det tagit sex år att avancera från en till två så har vi nu ett digert jobb framför oss, säger Jacob Holmström, som verifierar att inriktningen på uteslutande svenskt och lokalproducerat ligger fast.

– Den har bidragit till vår unicitet och lagt grunden till Michelinutmärkelsen.

Fakta om Gastrologik:

  • Etablerades: 2011.
  • Grundare: Jacob Holmström, Anton Bjuhr.
  • Var: Östermalm, Stockholm.
  • Inriktning: svenskt, kontemporärt.
  • Anställda: 20.
  • Gäster/ år: Cirka 5 000.
  • Öppet: Middag, tisdag–lördag.
  • Utmärkelser: Guide Michelin, White Guide, Livets Goda, Restauranggalan, ”Årets Affärskrog” och ”Gulddraken” av Dagens Nyheter, ”Årets Gästdrake” av A.A Gills. Tilldelats två stjärnor i Guide Michelin 2019.
Mer om: Gastrologik
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Nyhetsbrev

Den platta vinflaskan gör entré

Arkiv

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Succé för Gustav ”Jävligt gott” Johansson i nya matkanalen

Drygt en halv miljon tittade på nya kanalen Godare i april.

Efter konkurserna – Vapiano-kedjan får nygammal ägare

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Foodora växer så det knakar – 300 nya tjänster i mars

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.222