23948sdkhjf

Stjärnkock vill öka kunskapen om självmord

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Anton Bjuhrs mamma tog sitt liv – nu blir han ambassadör för Suicide Zero.

Stjärnkocken Anton Bjuhrs mamma tog sitt liv. Nu blir Gastrologik-krögaren ambassadör för Suicide Zero. 

Läs också: Frantzén bästa restaurangen i Europa

– Jag vill använda den plattform jag har i dag inom restaurangvärlden till att förändra attityder och öka kunskapen kring psykisk ohälsa och självmord. Vi måste alla bli bättre på att fånga upp hur vår medmänniskor mår, säger Anton Bjuhr som driver den numera tvåstjärniga krogen Gastrologik ihop med kompanjon Jakob Holmström.

Anton Bjuhr kommer från Storuman i Västerbotten och växte upp med tre bröder samt mamma och pappa som drev begravningsbyrå. För tre år sedan tog hans mamma sitt liv. Självmordet kom oväntat. 

– Döden var alltid närvarande hos oss i och med mina föräldrars arbete, men ändå fanns alla stigman och tabun kring självmord där. 

Det vill Anton Bjuhr ändra på som ambassdör för Suicide Zero, en ideell organisation som sedan 2013 arbetar för att minska självmorden. Mia Skäringer, Mattias Sunneborn, Saga Becker, Zinat Pirzadeh, Magnus Skogsberg och Richard Magyar är ambassadörer sedan tidigare.

För den som mår dåligt psykiskt eller känner någon annan som gör det finns en lista med kontaktuppgifter till olika hjälpinstanser här.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Nyhetsbrev

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Arkiv

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11