23948sdkhjf

Burger King lanserar ”blödande” veganburgare

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Burger King hoppar också på vegantåget. En köttfri Whopper säljs från och med denna vecka på 59 restauranger i och runt St Louis, USA. Den växtbaserade burgaren kostar en dollar mer än den vanliga köttvarianten.

Läs också: Tallink tar Burger King till Baltikum

Världens näst största hamburgerkedja har valt att samarbeta med Silicon Valley-bolaget Impossible Food som har en av världens rikaste män, Bill Gates, bland finansiärerna. 

Impossible Foods och Beyond Meats tävlar om marknaden för veganburgare. Båda företagen har växtbaserade alternativ som ”blöder” på samma sätt som kött, men med skillnaden att Impossible Food använder genmanipulation coh jästfermenetering medan Beyond Burgers ”blödning” skapas av rödbetor.

Nestlé har också gett sig in på området. En ”Incredible burger” har lanserats inom ramen för varumärket Hälsans kök. Även den växtbaserade burgaren innehåller rödbetor för att upplevas som ”blodig”. Den råa burgaren finns redan ute i butikerna.

– Under våra 50 år är detta vår mest revolutionerande nyhet, säger Maja Lundmark, nordic brand manager, Hälsans Kök.

Flera andra snabbmatskedjor har redan veganprodukter i sina sortiment. Pizza Hut säljer vegansk pizza i Storbritannien, McDonald's har en McVegan-burger på den svenska menyn och Max har redan ett flertal veganska produkter, inklusive sin veggieburgare.

Mer om: Burger King
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Folkparkens grillkiosk redo att servera

Fortsatt uppåt för cityrestaurangerna

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Operakällarens privata vinbar blir publik

Nobiskällaren öppnar den 5 november.

Rekordmånga tävlade i SM i Mathantverk

Nyhetsbrev

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Arkiv

För andra gången på 28 år – alkoholfri öl vann finaste priset

Malaysisk snabbmatskedja till Europa – väljer Kista Galleria

Trion bakom Tjoget tar aperitivokulturen till NK

Först fjällen sedan Avenyn för Boqueria

28-åring korad till Årets konditor

Världens första ölflaska i papper

Ica-folk ska driva restaurang i expansivt område

Brödernas krogimperium byter namn och nyöppnar krog

Ett steg till för e-handelsgrossisten – börjar med alkohol

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Svenska expansionen tar fart – här är städerna dit KFC är på väg

Snabbmatskedjan ska gå från dagens åtta till hundratalet svenska restauranger.

Beijing8 nu även i Täby

Tallink tar Burger King till Baltikum

Öppningsdags för italienska satsningar x 2

Santo och Emanuel italienska nytillskott i Stockholms krogvärld.

Bageriingrediensproducent byter namn

Absolutflaska hyllar återvinning

Kändiskock öppnar krog med hälsosam profil

Hon ska förändra Smaka på Stockholm

Alvestaglass ska distribuera Häagen-Dazs i Sverige

Max fick pris av FN

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

Så mycket kostade årets första hummer

Ny must signerad Ranelid

”Omöjlig” burgare nu även i butiker

Hållbarhetspris till matsvinnsentreprenör

Max förstärker ledningen

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

Tävling
Han vann titeln Årets Ekokock

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148