23948sdkhjf

Ikeas klassiska köttbullar blir växtbaserade

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Köttfribullarna kommer till Ikeas restauranger nästa år.

I augusti hörde vi om korven. Nu är det de klassiska köttbullarna. Snart finns ytterligare en växtbaserad produkt i Ikeas restauranger.

Läs också: Tempehkaka vinnarbidrag i växtbaserad tävling

Köttbullarna är den mest populära rätten på Ikeas varuhus och har funnits på menyn i 35 år. Men det är ny hållbara tider nu och därför satsar Ikea på att följa upp de veganska korvarna med alternativa köttbullar gjorda på växtbaserat protein. En köttfribulle helt enkelt, säger Ann Holster, ansvarig för ansvarig för Ikea Sveriges restaurangverksamhet.

– Som en av världens största restaurangkedjor har Ikea ett stort ansvar att servera rätter med mindre klimatpåverkan. Vi säljer väldigt många köttbullar per år och därför är det väldigt glädjande att snart kunna erbjuda en mer hållbar variant av växtbaserat protein, säger Holster. 

Planen är att låta kunder testa den nya köttfria varianten tidigt 2020 för att sedan börja servera köttfribullarna i varuhusen efter sommaren 2020.

Ikea har på senare år profilerat sig hårt som ett klimatvänligt bolag och hamnade nyligen i topp på årets Sustainable Brand Index, listan över vilka företag och varumärken som uppfattas som mest hållbara. Möbeljätten har som mål att minst en femtedel av försäljningen ska komma från enbart växtbaserade rätter senast 2022.

Mer om: Ikea | växtbaserat | vegan
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Arla mixar butik och restaurang i saluhall

Nyhetsbrev

Sayan Isakssons nya restaurang har fått ett namn

I januari öppnar thailändska restaurangen Isaan på Berns.

Arkiv

Hit kommer Bastard Burgers och asiatiska koncept

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

De ska testa pant på take away-förpackningar

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151