23948sdkhjf

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den svenska whiskytillverkaren Mackmyra presenterar en ökad nettoomsättning under första kvartalet 2019 med 19,4 miljoner kronor (19,1). Kvartalets tillväxt förklaras av en stark omsättningsutveckling på företagets prioriterade exportmarknader avseende flaskor, medan omsättningen av flaskor i Sverige minskar något liksom från affäresområdet Fat & Upplevelser.

Det är framförallt exportmarknaderna som driver försäljningen där de prioriterade marknaderna Tyskland, Frankrike och Storbritannien totalt växte med 64 procent under kvartalet. Samtidigt minskade försäljningen till Systembolaget, vilka är Mackmyras enskilt största kund, med 15 procent

Rörelseresultatet under det första kvartalet uppgick till minus 3,6 miljoner kronor (-0,3). Det effektivitetsprogram som sjösattes i fjärde kvartalet 2018 beräknas ge besparingseffekter först under det andra kvartalet 2019.

Mer om: Mackmyra
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Först fjällen sedan Avenyn för Boqueria

28-åring korad till Årets konditor

Världens första ölflaska i papper

Ica-folk ska driva restaurang i expansivt område

Brödernas krogimperium byter namn och nyöppnar krog

Ett steg till för e-handelsgrossisten – börjar med alkohol

Nyhetsbrev

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Arkiv

Svenska expansionen tar fart – här är städerna dit KFC är på väg

Snabbmatskedjan ska gå från dagens åtta till hundratalet svenska restauranger.

Beijing8 nu även i Täby

Tallink tar Burger King till Baltikum

Öppningsdags för italienska satsningar x 2

Santo och Emanuel italienska nytillskott i Stockholms krogvärld.

Bageriingrediensproducent byter namn

Absolutflaska hyllar återvinning

Kändiskock öppnar krog med hälsosam profil

Hon ska förändra Smaka på Stockholm

Alvestaglass ska distribuera Häagen-Dazs i Sverige

Unik matupplevelse i 3D på pop up-restaurang

Restaurang Kasai gästas av Banquet of Hoshena.

Här växer en ny matdestination fram

Två nya Compass-restauranger

Max fick pris av FN

Östermalmshallen ännu dyrare – notan nu 1,3 miljarder

Politikerna skyller på varandra – och vill sälja hotelldelen

Tvisten löst – nu blir det Krubb igen i sjöstan

Tävling
Närmare råvarorna i kocklandslagets nya tema

Nu lanserar Karma sin kyl på bred front

Så mycket kostade årets första hummer

Ny must signerad Ranelid

”Omöjlig” burgare nu även i butiker

Hållbarhetspris till matsvinnsentreprenör

Max förstärker ledningen

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

Tävling
Han vann titeln Årets Ekokock

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Utredning om skatt på engångsartiklar

Hungrig läggs ned

Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

Atria lanserar vegetariskt varumärke

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133