23948sdkhjf

Mackmyra ökar omsättning – och förlust

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den svenska whiskytillverkaren Mackmyra presenterar en ökad nettoomsättning under första kvartalet 2019 med 19,4 miljoner kronor (19,1). Kvartalets tillväxt förklaras av en stark omsättningsutveckling på företagets prioriterade exportmarknader avseende flaskor, medan omsättningen av flaskor i Sverige minskar något liksom från affäresområdet Fat & Upplevelser.

Det är framförallt exportmarknaderna som driver försäljningen där de prioriterade marknaderna Tyskland, Frankrike och Storbritannien totalt växte med 64 procent under kvartalet. Samtidigt minskade försäljningen till Systembolaget, vilka är Mackmyras enskilt största kund, med 15 procent

Rörelseresultatet under det första kvartalet uppgick till minus 3,6 miljoner kronor (-0,3). Det effektivitetsprogram som sjösattes i fjärde kvartalet 2018 beräknas ge besparingseffekter först under det andra kvartalet 2019.

Mer om: Mackmyra
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar ny Sibyllarestaurang

Stjärnkrögaren säljer sina Gamla stan-krogar

Flying Elk, Corner Club och Gaston får nya ägare.

Kopparbergs ”pink gin” överträffar förväntningarna

Var tionde öl är alkoholfri

Hit kommer Linnea & Basilika

Ny krog med unikt brasilianskt koncept

Nyhetsbrev

Prinsen fortsätter traditionen – med i Årets kock-juryn

Arkiv

Restaurang med takterass i nya Sergelhuset

Anrikt konditori i konkurs

Men det mer än 150 år gamla konditoriet kan leva vidare.

Minskad försäljning för convenience

Spendrups och matbloggare bland finalisterna i Dagligvarugalan

Ny affärsområdeschef för Sabis restauranger

Internationell stjärnglans i Årets kock-juryn

Glass i stora kajaklass

Pontus nya koncept: franskt bistrocafé

Här hamnar Axfoods nästa snabbgross-butik

McDonald's nya skylt för elladdning

Han är årets världskonditor

Hoppas få fler intresserade av choklad.

Krögarna bakom Jim & Jacob öppnar ny krog

Harrys växer

Absolut har startat resan mot 100 procent nedbrytbar flaska

Han blir ny vd på Delicato

Nets testar swishmodul i restaurangmiljö

Pappersmuggar mest miljövänliga enligt livscykelanalys

Porslinskopp måste användas minst 350 gånger för att ge mindre koldioxidavtryck.

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119