23948sdkhjf

Rökig meny hos nya konceptet Folkparken

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Öppningsdags för krogveteranernas nya restaurang med grillkiosk, bar, matsal och ölkällare.

I en 700 kvadratmeter stor industrilokal på Sveavägen i Stockholm öppnar på fredag, den 30 augusti, det nya krogkonceptet Folkparken. Bakom satsningen står de rutinerade krögarna Martin Magnusson och Magnus Bergh, som sedan tidigare driver restaurang Torsgatan ihop

Läs också: Folkparkens grillkiosk redo att servera

– Med Folkparken vill vi skapa en enkel, trivsam och generös restaurang. Det ska vara ett stimmigt vardagsrum där olika rum och våningar har sin prägel. Genom grillen och röken skapar vi smaker för både köttälskare och vegetarianer, förklarar Martin Magnusson och Magnus Bergh.

Duon presenterade sina planer i maj och är nu redo att öppna portarna till industrilokalen som har sex meters takhöjd, stålbalkar och oputsade väggar. I entrén möts gästerna av en grillkiosk för take-away där beställningen sker på skärmar. Innanför entrén finns bar och restaurang med 120 sittplatser i olika etage. Trappan ner till källaren leder till ett ”taproom”. I en av alla ölkranarna rinner Pitmaster Pale Ale som skapats i samarbete med Nya Carnegiebryggeriet. 

Köket är byggt kring ett amerikanskt rökskåp och en argentinsk träkolsgrill. Menyn på Folkparken bygger på amerikansk barbecue med influenser från hela världen. Här är några exempel: Friterade tuppvingar, griskindskroketter, ribs, smoked brisket burger, träkolsgrillad fisk, rökta rödbetor, friterad krossad potatis, dirty flank samt träkolsgrillad spetskål.

Mer om: Folkparken
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Nyhetsbrev

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Arkiv

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Succé för Gustav ”Jävligt gott” Johansson i nya matkanalen

Drygt en halv miljon tittade på nya kanalen Godare i april.

Efter konkurserna – Vapiano-kedjan får nygammal ägare

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Foodora växer så det knakar – 300 nya tjänster i mars

Bättre än väntat för Coca-Cola

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094