23948sdkhjf

Mackmyra minskar förlusten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den svenska whisky-producenten Mackmyra har haft det kämpigt den senaste tiden men i det andra kvartalet kan företaget konstatera dels en minskad förlust på -1,3 miljoner kronor (-1,9) samt en viss omsättningstillväxt på 2 procent, vilket innebär att det blir det 18:e raka kvartalet med ökade intäkter, det framgår av Mackmyras senaste kvartalsrapport.

Läs också: Världens dyraste whiskyprovning

– Första kvartalets starka avslut fortsatte delvis in i andra kvartalet men en viss avmattning under andra halvan", skriver bolaget som pekar på en fortsatt "ojämn utveckling mellan olika marknader", skriver, vd Magnus Dandanell i en kommentar.

Tillväxten är till stor del hänförlig till ökad försäljning inom Private Brand samt fortsatt positivt utveckling Storbritannien. Tillväxten på de prioriterade exportmarknaderna Tyskland, Frankrike och Storbritannien tillsammans var 10 procent. Tyskland minskade dock 26 procent.

Kvartalets försäljning till Systembolaget minskar till stor del förklarat av en förändrad periodicitet av årets produktsläpp.

Det tidigare utannonserade effektivitetsprogrammet har gett resultat bland annat genom att kostnaderna för försäljning och administration minskade till 12,3 miljoner kronor, att jämföra med 14 miljoner kronor under samma kvartal året innan.

Mackmyra har under kvartalet släppt en ny produkt men den 3 september under kommande kvartal släpper nu destilleriet sin uppmärksammade AI-whisky, världens första whisky framtagen av Artificiell Intelligens som master blender.

Mer om:Mackmyra |whisky
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Arla mixar butik och restaurang i saluhall

Nyhetsbrev

Sayan Isakssons nya restaurang har fått ett namn

I januari öppnar thailändska restaurangen Isaan på Berns.

Arkiv

Hit kommer Bastard Burgers och asiatiska koncept

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

De ska testa pant på take away-förpackningar

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129