23948sdkhjf

Mackmyra minskar förlusten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den svenska whisky-producenten Mackmyra har haft det kämpigt den senaste tiden men i det andra kvartalet kan företaget konstatera dels en minskad förlust på -1,3 miljoner kronor (-1,9) samt en viss omsättningstillväxt på 2 procent, vilket innebär att det blir det 18:e raka kvartalet med ökade intäkter, det framgår av Mackmyras senaste kvartalsrapport.

Läs också: Whiskybolaget anpassar till väsentlig lägre försäljning

– Första kvartalets starka avslut fortsatte delvis in i andra kvartalet men en viss avmattning under andra halvan", skriver bolaget som pekar på en fortsatt "ojämn utveckling mellan olika marknader", skriver, vd Magnus Dandanell i en kommentar.

Tillväxten är till stor del hänförlig till ökad försäljning inom Private Brand samt fortsatt positivt utveckling Storbritannien. Tillväxten på de prioriterade exportmarknaderna Tyskland, Frankrike och Storbritannien tillsammans var 10 procent. Tyskland minskade dock 26 procent.

Kvartalets försäljning till Systembolaget minskar till stor del förklarat av en förändrad periodicitet av årets produktsläpp.

Det tidigare utannonserade effektivitetsprogrammet har gett resultat bland annat genom att kostnaderna för försäljning och administration minskade till 12,3 miljoner kronor, att jämföra med 14 miljoner kronor under samma kvartal året innan.

Mackmyra har under kvartalet släppt en ny produkt men den 3 september under kommande kvartal släpper nu destilleriet sin uppmärksammade AI-whisky, världens första whisky framtagen av Artificiell Intelligens som master blender.

Mer om:Mackmyra |whisky
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken med fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Nyhetsbrev

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Arkiv

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125