23948sdkhjf

Mackmyra minskar förlusten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den svenska whisky-producenten Mackmyra har haft det kämpigt den senaste tiden men i det andra kvartalet kan företaget konstatera dels en minskad förlust på -1,3 miljoner kronor (-1,9) samt en viss omsättningstillväxt på 2 procent, vilket innebär att det blir det 18:e raka kvartalet med ökade intäkter, det framgår av Mackmyras senaste kvartalsrapport.

Läs också: Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

– Första kvartalets starka avslut fortsatte delvis in i andra kvartalet men en viss avmattning under andra halvan", skriver bolaget som pekar på en fortsatt "ojämn utveckling mellan olika marknader", skriver, vd Magnus Dandanell i en kommentar.

Tillväxten är till stor del hänförlig till ökad försäljning inom Private Brand samt fortsatt positivt utveckling Storbritannien. Tillväxten på de prioriterade exportmarknaderna Tyskland, Frankrike och Storbritannien tillsammans var 10 procent. Tyskland minskade dock 26 procent.

Kvartalets försäljning till Systembolaget minskar till stor del förklarat av en förändrad periodicitet av årets produktsläpp.

Det tidigare utannonserade effektivitetsprogrammet har gett resultat bland annat genom att kostnaderna för försäljning och administration minskade till 12,3 miljoner kronor, att jämföra med 14 miljoner kronor under samma kvartal året innan.

Mackmyra har under kvartalet släppt en ny produkt men den 3 september under kommande kvartal släpper nu destilleriet sin uppmärksammade AI-whisky, världens första whisky framtagen av Artificiell Intelligens som master blender.

Mer om:Mackmyra |whisky
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dansk blir vd för svenska McDonald's

Boqueria drar till fjällen

Ett av flera nytillskott på restaurangscenen i Åre.

Hållbarhetspris till matsvinnsentreprenör

Skybar i toppen på Göteborgs nya landmärke

Klassiskt konditori ersätts av indisk restaurang

Max förstärker ledningen

Nyhetsbrev

Upper House får Årets kock-medaljör i köket

Arkiv

50 maltsorter i ny hembryggningsbutik

Han vann titeln Årets Ekokock

Hon är Sveriges bästa kvinnliga sommelier

Mentorpriset till Ulrika Brydling

Årets kock 2019 bytte silver mot guld

Martin Moses svensk mästare i professionell matlagning.

Utredning om skatt på engångsartiklar

Hungrig läggs ned

Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

Öppningsdatum för Östermalms saluhall – renoverad för en miljard

Öppnar igen i januari två år försenad.

Mr Cake är årets företagare i bageribranschen

Mathias Dahlgren tolkar Söders snabbmatspärlor

Stjärnkocken öppnar pop up under matfestival i Teatern.

Atria lanserar vegetariskt varumärke

Naturlig matupplevelse i slottsmiljö

Kändiskockarnas hållbara restaurang har öppnat

Korv och potatis i centrum för Årets kock-finalisterna

De lanserar svensk pizzaskinka

Inget Krubb i sjöstan

Foodoras cykelbud utvidgar strejken i Norge

Löfbergs har halverat sin klimatpåverkan

Hungrig.se kan försvinna – fyra månader efter uppköpet

Kopparbergs vd: Zeunerts julmust ohotad

Street food intar Kungsträdgården

Färre krogkonkurser när fler semestrar hemma

Mackmyra minskar förlusten

Minskad efterfrågan på Absolut

”Restauranger och livsmedelsbutiker måste få äga sitt matavfall”

Usine-gänget startar Bistro Bibblan

KFC och Beyond Meat lagar vegetarisk kyckling

Räddat "svinnkaffe" blir till ny vild blandning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.382