23948sdkhjf

Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Scandic gör som Fotografiska. Samarbetar med ett bryggeri för att brygga eget öl på överblivet bröd. Zero Waste Ale heter det första ölet som Scandic och Spendrups släpper tillsammans.

Läs också: Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

– Det känns riktigt kul att få arbeta fram en sån här produkt tillsammans med Spendrups. Det här är ett tydligt exempel på hållbarhetsprojekt som kan göras ihop med andra aktörer. Vi kan inte göra arbetet själva utan vi behöver bli ännu vassare på hållbara och roliga projekt tillsammans med andra som värdesätter det lika högt som vi, säger Thomas Fankl, ansvarig för Food & Beverage på Scandic Sverige.

Projektet ingår i Scandics hållbarhetsarbete inom sin Food & Beverage-sektion. I somras skapade Haymarkets barteam nya drinkar baserade på överblivna ingredienser från Scandics hotellfrukost. Det nya så kallade brölet bryggs på överblivet bröd. För att brygga 1 500 flaskor öl behövs cirka 80 kilo bröd, och totalt kommer runt 400 kilo bröd per år kunna användas till bryggningen.

– Det har varit roligt och utmanande att ta fram en Zero Waste Ale. Vi behöver tänka mer cirkulärt när vi ska ta oss an hållbarhetsutmaningarna och då måste vi samarbeta. Det är ett fantastiskt bröl och det ska bli spännande att höra Scandics gästers omdömen, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups Bryggeri.

Zero Waste Ale lanseras den 16 september på tio svenska Scandic-hotell. Ölen har en alkoholhalt på 5,0 %, 33 centilieter.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14