23948sdkhjf

Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Reitan Convenience samarbetar med Reactor för att utveckla framtidens convenienceformat.

I dag, den 22 november, öppnar den första Pressbyrån i sitt slag mitt i Gallerian i Stockholm. I den nya kompakta butiken hanterar kunderna köpen själva, personalen finns bara där för att hjälpa till vid behov.

Läs också: Kafferabatt minskar engångsmuggar

Pressbyrån i Gallerian är resultatet av ett samarbete mellan Reitan Convenience Sweden AB och design- och konceptbyrån Reactor som startade i juni med målet att utveckla framtidens nya convenienceformat för Pressbyrån och 7-Eleven. 

Det nya formatet i Gallerian påminner om de små obemannade butiker som Reitan presenterade i februari, avsedda att placeras i företagens fikarum. Butiken i Gallerians huvudgång är på 20 kvadratmeter och konstruerad så att kunderna kan gå runt hela affären.

Formerna har hämtats från Pressbyråns historia, där järnvägstrafikens utbredning var ryggraden i företagets expansion.

– Vi såg referenser i de tidiga järnvägstågens rundade vagnar ihop med referenser till Rimovaväskans profilerade aluminium, som flörtar med efterkrigstidens relation till flygromantik och ingenjörsideal. Ihop med inslag av Pressbyråns energifyllda gula färg, kommer kunderna känna igen sig direkt, trots att allt är nytt, säger Johan Kristiansen, arkitekt på Reactor.

Samarbetet mellan Reitan och Reactor ska så småningom också utmynna i nya format för både 7-Eleven och Pressbyrån.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Restaurangchefer vill inte ändra inköpen för miljöns skull

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Invigning på Kungsholmen 37 år efter att snabbmatskedjan först anlände till Stockholm.

Uber Eats i samarbete med Icabutik och saluhall

Anrikt bryggeri ska omprofileras och expandera

Tre nya McDonald's – alla öppnar i december

Expansionen fortsätter med invigningar i Bollnäs, Ödeshög och Nykvarn.

Nyhetsbrev

Convenience växer i betydelse

Arkiv

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

FN-priset utdelat: ”Som Nobelpriset för oss i ägarfamiljen”

Axfood lanserar nytt eget varumärke – storpack för restauranger

Eskobars gitarrist bygger flytande restaurang

Frederik Zäll tar Texas till hemstaden Åkersberga.

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Åre får ännu en krog

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Här har Wayne's Coffee invigt nytt kafé

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Garba på fast adress – men poppar upp på mässa

2

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

70 jämnt för Pinchos – nu väntar nordisk satsning

Först med veganska revbensspjäll

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Norskt riskkapitalbolag storägare i Bastard Burgers

Affären möjliggör internationell expansion för streetfoodkedjan.

Saffran och pepparkaka i I'ts Pleats julkollektion

Ännu en Burger King-restaurang

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124