23948sdkhjf

Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Reitan Convenience samarbetar med Reactor för att utveckla framtidens convenienceformat.

I dag, den 22 november, öppnar den första Pressbyrån i sitt slag mitt i Gallerian i Stockholm. I den nya kompakta butiken hanterar kunderna köpen själva, personalen finns bara där för att hjälpa till vid behov.

Läs också: Kafferabatt minskar engångsmuggar

Pressbyrån i Gallerian är resultatet av ett samarbete mellan Reitan Convenience Sweden AB och design- och konceptbyrån Reactor som startade i juni med målet att utveckla framtidens nya convenienceformat för Pressbyrån och 7-Eleven. 

Det nya formatet i Gallerian påminner om de små obemannade butiker som Reitan presenterade i februari, avsedda att placeras i företagens fikarum. Butiken i Gallerians huvudgång är på 20 kvadratmeter och konstruerad så att kunderna kan gå runt hela affären.

Formerna har hämtats från Pressbyråns historia, där järnvägstrafikens utbredning var ryggraden i företagets expansion.

– Vi såg referenser i de tidiga järnvägstågens rundade vagnar ihop med referenser till Rimovaväskans profilerade aluminium, som flörtar med efterkrigstidens relation till flygromantik och ingenjörsideal. Ihop med inslag av Pressbyråns energifyllda gula färg, kommer kunderna känna igen sig direkt, trots att allt är nytt, säger Johan Kristiansen, arkitekt på Reactor.

Samarbetet mellan Reitan och Reactor ska så småningom också utmynna i nya format för både 7-Eleven och Pressbyrån.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172