23948sdkhjf

Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

Reitan Convenience samarbetar med Reactor för att utveckla framtidens convenienceformat.

I dag, den 22 november, öppnar den första Pressbyrån i sitt slag mitt i Gallerian i Stockholm. I den nya kompakta butiken hanterar kunderna köpen själva, personalen finns bara där för att hjälpa till vid behov.

Läs också: Kafferabatt minskar engångsmuggar

Pressbyrån i Gallerian är resultatet av ett samarbete mellan Reitan Convenience Sweden AB och design- och konceptbyrån Reactor som startade i juni med målet att utveckla framtidens nya convenienceformat för Pressbyrån och 7-Eleven. 

Det nya formatet i Gallerian påminner om de små obemannade butiker som Reitan presenterade i februari, avsedda att placeras i företagens fikarum. Butiken i Gallerians huvudgång är på 20 kvadratmeter och konstruerad så att kunderna kan gå runt hela affären.

Formerna har hämtats från Pressbyråns historia, där järnvägstrafikens utbredning var ryggraden i företagets expansion.

– Vi såg referenser i de tidiga järnvägstågens rundade vagnar ihop med referenser till Rimovaväskans profilerade aluminium, som flörtar med efterkrigstidens relation till flygromantik och ingenjörsideal. Ihop med inslag av Pressbyråns energifyllda gula färg, kommer kunderna känna igen sig direkt, trots att allt är nytt, säger Johan Kristiansen, arkitekt på Reactor.

Samarbetet mellan Reitan och Reactor ska så småningom också utmynna i nya format för både 7-Eleven och Pressbyrån.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.08