23948sdkhjf

Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Reitan Convenience samarbetar med Reactor för att utveckla framtidens convenienceformat.

I dag, den 22 november, öppnar den första Pressbyrån i sitt slag mitt i Gallerian i Stockholm. I den nya kompakta butiken hanterar kunderna köpen själva, personalen finns bara där för att hjälpa till vid behov.

Läs också: Kafferabatt minskar engångsmuggar

Pressbyrån i Gallerian är resultatet av ett samarbete mellan Reitan Convenience Sweden AB och design- och konceptbyrån Reactor som startade i juni med målet att utveckla framtidens nya convenienceformat för Pressbyrån och 7-Eleven. 

Det nya formatet i Gallerian påminner om de små obemannade butiker som Reitan presenterade i februari, avsedda att placeras i företagens fikarum. Butiken i Gallerians huvudgång är på 20 kvadratmeter och konstruerad så att kunderna kan gå runt hela affären.

Formerna har hämtats från Pressbyråns historia, där järnvägstrafikens utbredning var ryggraden i företagets expansion.

– Vi såg referenser i de tidiga järnvägstågens rundade vagnar ihop med referenser till Rimovaväskans profilerade aluminium, som flörtar med efterkrigstidens relation till flygromantik och ingenjörsideal. Ihop med inslag av Pressbyråns energifyllda gula färg, kommer kunderna känna igen sig direkt, trots att allt är nytt, säger Johan Kristiansen, arkitekt på Reactor.

Samarbetet mellan Reitan och Reactor ska så småningom också utmynna i nya format för både 7-Eleven och Pressbyrån.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fortsatt förlust för Mackmyra

Ny Sushi Yama-invigning – och klart med ytterligare en

Hit kommer Daisy's och Waynes Coffee

Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

Stjärnkock på nya restaurangen Feira

Ny restaurangdel ovanför handlarna i nyrenoverade Östermalmshallen.

Tävling
Årets unga kock korad

Nyhetsbrev

Vivino backar – halvvägs

Arkiv

Grön Michelinstjärna till Fotografiska

Tionde stekhuset hamnar i Karlstad

Hösten 2020 öppnar Blackstone Steakhouse på Bryggudden i Karlstad.

Tävling
Guldnivå – men fjärde plats i storköksklassen

Bagerierna som säljer flest semlor

De är Sveriges grönaste varumärken

Tv-kock med både ny krog och podd

Nu finns Knut även som lanthandel

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Tävling
OS-silver till kocklandslaget – guld till juniorerna

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Bores lanserar gatukök 2.0 på två nya orter

Max ska växa i Borås och Mölndal

Alla svenska krogar som tog hem Michelin-stjärnor

Aloë, Etoile och Oaxen uppmärksammades under ceremonin i Norge.

Axfood Snabbgross till restaurangtäta Jönköping

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Freetrailers släpvagnar till Max

Single-malt veteran i nya kläder

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Kök räddar käk på skånska restauranger

Ciderguru till Sverige – odlarnas intresse ökar

Catenaccis Giretto nu även på Södermalm

De tar över Cuba Cola

Omnipollo öppnar sitt första bryggeri – i en kyrka

Asien lyfte Carlsbergs ölförsäljning

Dyster januari – 25 procent fler krogkonkurser

El Bulli-kocken Ferran Adrià gästar Stockholm i vår

Foodora byter vd och siktar på nya ”sista milen”-kunder

Coop dubblar mängden naturbeteskött

Samma chef's table-koncept men med nytt namn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156