23948sdkhjf

Convenience växer i betydelse

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Circle K utmärker sig.

Convenience-branschen fortsätter att växa och idag består den av cirka 6 500 butiker med 16 000 anställda och besöks av en fjärdedel av befolkningen varje dag. Det framgår av Convenience Stores Sweden som för andra året ger ut sin rapport om branschen i samarbete med HUI Research.

Läs också: Åtgärderna ingen hjälp för convenience-branschen

– Det är inga stora förändringar från förra året men vi ser att vi är på väg att öka. Det är inte så konstigt då vi lever som lever. Allt fler är på språng och behöver äta något på vägen, säger Bengt Hedlund, vd på Convenience Stores Sweden.

Rapporten går djupare in på de olika kedjornas marknadsandelar och effektivitet. Bland annat framkommer det att de ej kedjeanslutna butikerna utgör den absolut störst majoriteten sett till antalet butiker, nästan varannan butik är ej kedjeansluten. Sett till omsättning är dessa dock inte alls lika imponerande, där sticker istället Circle K ut som har nästan dubbelt så stor omsättning som konkurrenten OKQ8, trots att de har färre butiker. Den genomsnittliga omsättningen per butik för Circle K är den största med 14,2 miljoner följt av Shell med 13,3. OKQ8 har 9,2 miljoner.

Värt att notera är att rapporten endast mäter kedjornas livsmedelsförsäljning och inte drivmedel eller liknande.

– Man kan tolka det som att Circle K är ovanligt bra på att sälja det som är ätbart och att OKQ8 kan vara bättre på sådant som är mer bilrelaterat, säger Bengt Hedlund.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Johan Jureskog: ”Även köttätare ska äta klimatsmart”

Stor intervju med stjärnkocken som har tröttnat på fine dining och nu satsar på hållbar snabbmat.

Hemburgarlåda med gör-det-själv-kit från Max

Whiskybolaget anpassar till väsentlig lägre försäljning

Max-grundarens stiftelse finansierar ny professur

Altia stöttar krogbransch i kris med utbildningsstipendier

Serverar alla vårdanställda för halva priset

Nyhetsbrev

Tex mex-kedjan Panamigas i konkurs

Arkiv

Tennstopets premiär stoppas av coronakrisen

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Flippin Burgers i rekonstruktion

Gemensam drive thru för fyra krogar

Niklas Ekstedts viltköttbullar på 7-Eleven

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Stor köttleverantör i konkurs

Jannes & Royas Kött med 35 anställda och miljonomsättning på obestånd.

Virtuell öl till stöd för mikrobryggerier

Bil- och bordsservering ska skydda kunderna på Max

Kampanj för att rädda bagerier och konditorier

Dubbla franchisepriser till Pinchos

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Take away-drinkar i New York – svåra att förpacka

35 restauranger i upprop för #vartannatbord

Vill göra restaurangbesöken säkrare genom att öka avståndet mellan gästerna.

Hyresstöd för restauranger i regeringens åtgärdspaket

Ölprovning på distans ska hjälpa små bryggerier

Gastro Nord flyttad till oktober

57-procentig ökning av konkurser i mars

Teamet som ska skapa ostupplevelser

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

Systembolaget begränsar öppettiderna

”Ta ert ansvar – sälj restaurangernas mat”

Absolut tillverkar desinficeringssprit

Gateau säger upp 85 provanställda

Menupay permitterar 60 procent av personalen

Här är Årets rätt

Även Systembolaget ser "coronaboost"

Impossible Foods tar in halv miljard dollar

Dubbel Dubbel-premiär i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125