23948sdkhjf

Convenience växer i betydelse

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Circle K utmärker sig.

Convenience-branschen fortsätter att växa och idag består den av cirka 6 500 butiker med 16 000 anställda och besöks av en fjärdedel av befolkningen varje dag. Det framgår av Convenience Stores Sweden som för andra året ger ut sin rapport om branschen i samarbete med HUI Research.

Läs också: Minskad försäljning för convenience

– Det är inga stora förändringar från förra året men vi ser att vi är på väg att öka. Det är inte så konstigt då vi lever som lever. Allt fler är på språng och behöver äta något på vägen, säger Bengt Hedlund, vd på Convenience Stores Sweden.

Rapporten går djupare in på de olika kedjornas marknadsandelar och effektivitet. Bland annat framkommer det att de ej kedjeanslutna butikerna utgör den absolut störst majoriteten sett till antalet butiker, nästan varannan butik är ej kedjeansluten. Sett till omsättning är dessa dock inte alls lika imponerande, där sticker istället Circle K ut som har nästan dubbelt så stor omsättning som konkurrenten OKQ8, trots att de har färre butiker. Den genomsnittliga omsättningen per butik för Circle K är den största med 14,2 miljoner följt av Shell med 13,3. OKQ8 har 9,2 miljoner.

Värt att notera är att rapporten endast mäter kedjornas livsmedelsförsäljning och inte drivmedel eller liknande.

– Man kan tolka det som att Circle K är ovanligt bra på att sälja det som är ätbart och att OKQ8 kan vara bättre på sådant som är mer bilrelaterat, säger Bengt Hedlund.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här finns landets bästa pizzerior

Efter stängningarna – Sushirullen med nytt franchisekoncept

Korvkedja expanderar med franchise

Gourmetkorv kliver för första gången utanför Göteborg.

Nya Carnegiebryggeriet bygger ny anläggning

Midan bland nytillskotten i Kista Galleria

EM-silver för Svenska konditorlandslaget

Nyhetsbrev

Arnold's – nu även med lunchservering

Arkiv

Nystartad krog som brinner för öl

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Modemärke lanserar eget vin

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

Grillkedjan växer med nya restauranger

Mangal BBQ till Vällingby centrum i april.

”Pucken” fyller 20 år

Eldrivna kylfordon för urban transport av livsmedel

Nu kommer det "omöjliga" fläsket

Cirkusfråga i ansökan till ny Pinchos

Första sushikedjan med enbart hållbar fisk

Kaffekedja lanserar återanvändbara kaffemuggar

Tv-serie om relation mellan matälskare

Havsmat i street food-anda hos Fiskbar 17

Stopp för vinbox som handväska

Hon är ny operativ chef för Brasserigruppen

Nytt snabbmatskoncept med ägg i alla rätter

Espresso House-grundaren tänker gå globalt direkt med sin nya satsning.

Storproducent av alkoholfria viner byter namn

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Uber Eats i samarbete med saluhall och Icabutik

Anrikt bryggeri byter profil och expanderar

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Åre får ännu en krog

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Här har Wayne's Coffee invigt nytt kafé

2

Bästa julölet korat

Videgårds hot pot i pop up

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094