23948sdkhjf

Restaurangchefer vill inte ändra inköp för miljöns skull

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Restaurangchefernas är inte så intresserade av att ändra sina inköp för miljöns skull som man kanske skulle kunna tro. I en ny undersökning svarar fyra av tio att deras intresse för detta är begränsat.

Undersökningen är genomförd under våren 2019 av IMA marknadsutveckling på uppdrag av SLU Holding och ingår i en större kartläggning av attityder och kunskap när det gäller våra matvals påverkan på miljön och klimatet.

Undersökningen visar att ungefär var tredje restaurangchef anser sig ha begränsad kunskap om matens miljö- och klimatpåverkan. I stället efterlyser var femte restaurangchef en attitydförändring hos sina gäster. Detta eftersom restaurangägare till stor del baserar sina inköp på vad konsumenterna vill ha och letar efter.

– Att så många har ett begränsat intresse av att ändra sina inköp behöver inte betyda att man är ovillig att göra förändringar – utan att man möjligen saknar kunskap och inte vet hur man ska göra för att bli mer miljövänlig, säger Mats Wiktorsson, innovationsrådgivare på SLU Holding i Skara.

För att rusta framtidens konsumenter ska SLU Holding tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Högskolan i Skövde (HS) bygga ett dataspel som kan ge ökad kunskap om hur våra val av mat påverkar miljön och klimatet. En prototyp har redan tagits fram som med gott resultat testats på gymnasielever i Västsverige.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets viltkock vill se mer vilt på krogen

28:e restaurangen för snabbväxande Chopchop

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

Burktappare Årets Ölutvecklare

Förbud mot kontantfria restauranger i New York

Picadeli lanserar "Picabowl"

Nyhetsbrev

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Arkiv

Hållbarhetsprofilen Paul Svensson nu även hedersdoktor

Espresso House till butikshyllorna

Axfood Snabbgross vill växa i Linköping

Upp till bevis för Myllymäki – Aira invigs i mars

Ambitionen är att skapa en restaurang i världsklass i det nybyggda huset på Biskopsudden.

Tennstopet återuppstår i april – med systerkrog

Snabbpastakedja letar franchisetagare

Här finns landets bästa pizzerior

Efter stängningarna – Sushirullen med nytt franchisekoncept

Korvkedja expanderar med franchise

Gourmetkorv kliver för första gången utanför Göteborg.

Nya Carnegiebryggeriet bygger ny anläggning

Midan bland nytillskotten i Kista Galleria

EM-silver för Svenska konditorlandslaget

Arnold's – nu även med lunchservering

Nystartad krog som brinner för öl

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Modemärke lanserar eget vin

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

”Pucken” fyller 20 år

Eldrivna kylfordon för urban transport av livsmedel

Nu kommer det "omöjliga" fläsket

Cirkusfråga i ansökan till ny Pinchos

Kaffekedja lanserar återanvändbara kaffemuggar

Storproducent av alkoholfria viner byter namn

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Uber Eats i samarbete med saluhall och Icabutik

Anrikt bryggeri byter profil och expanderar

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109