23948sdkhjf

Restaurangchefer vill inte ändra inköp för miljöns skull

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Restaurangchefernas är inte så intresserade av att ändra sina inköp för miljöns skull som man kanske skulle kunna tro. I en ny undersökning svarar fyra av tio att deras intresse för detta är begränsat.

Undersökningen är genomförd under våren 2019 av IMA marknadsutveckling på uppdrag av SLU Holding och ingår i en större kartläggning av attityder och kunskap när det gäller våra matvals påverkan på miljön och klimatet.

Undersökningen visar att ungefär var tredje restaurangchef anser sig ha begränsad kunskap om matens miljö- och klimatpåverkan. I stället efterlyser var femte restaurangchef en attitydförändring hos sina gäster. Detta eftersom restaurangägare till stor del baserar sina inköp på vad konsumenterna vill ha och letar efter.

– Att så många har ett begränsat intresse av att ändra sina inköp behöver inte betyda att man är ovillig att göra förändringar – utan att man möjligen saknar kunskap och inte vet hur man ska göra för att bli mer miljövänlig, säger Mats Wiktorsson, innovationsrådgivare på SLU Holding i Skara.

För att rusta framtidens konsumenter ska SLU Holding tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Högskolan i Skövde (HS) bygga ett dataspel som kan ge ökad kunskap om hur våra val av mat påverkar miljön och klimatet. En prototyp har redan tagits fram som med gott resultat testats på gymnasielever i Västsverige.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Max-grundarens stiftelse finansierar ny professur

Altia stöttar krogbransch i kris med utbildningsstipendier

Serverar alla vårdanställda för halva priset

Tex mex-kedjan Panamigas i konkurs

Tennstopets premiär stoppas av coronakrisen

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Nyhetsbrev

Flippin Burgers i rekonstruktion

Arkiv

Gemensam drive thru för fyra krogar

Niklas Ekstedts viltköttbullar på 7-Eleven

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Stor köttleverantör i konkurs

Jannes & Royas Kött med 35 anställda och miljonomsättning på obestånd.

Virtuell öl till stöd för mikrobryggerier

Bil- och bordsservering ska skydda kunderna på Max

Kampanj för att rädda bagerier och konditorier

Dubbla franchisepriser till Pinchos

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Take away-drinkar i New York – svåra att förpacka

35 restauranger i upprop för #vartannatbord

Vill göra restaurangbesöken säkrare genom att öka avståndet mellan gästerna.

Hyresstöd för restauranger i regeringens åtgärdspaket

Ölprovning på distans ska hjälpa små bryggerier

Gastro Nord flyttad till oktober

Vassa Eggen stänger – för att överleva

Endast bordsservering tillåts på krogen

Restriktioner för restauranger, kaféer, nattklubbar och barer ska minska smittspridningen.

Melanders group i rekonstruktion

Koncernen där Melanders fisk, Edsbacka Wärdshus, Konstnärsbaren och Ulla Winbladh ingår har tappat 90 procent av intäkterna.

57-procentig ökning av konkurser i mars

Teamet som ska skapa ostupplevelser

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

Systembolaget begränsar öppettiderna

”Ta ert ansvar – sälj restaurangernas mat”

Absolut tillverkar desinficeringssprit

Gateau säger upp 85 provanställda

Menupay permitterar 60 procent av personalen

Här är Årets rätt

Även Systembolaget ser "coronaboost"

Impossible Foods tar in halv miljard dollar

Dubbel Dubbel-premiär i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109