23948sdkhjf

Restaurangchefer vill inte ändra inköp för miljöns skull

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Restaurangchefernas är inte så intresserade av att ändra sina inköp för miljöns skull som man kanske skulle kunna tro. I en ny undersökning svarar fyra av tio att deras intresse för detta är begränsat.

Undersökningen är genomförd under våren 2019 av IMA marknadsutveckling på uppdrag av SLU Holding och ingår i en större kartläggning av attityder och kunskap när det gäller våra matvals påverkan på miljön och klimatet.

Undersökningen visar att ungefär var tredje restaurangchef anser sig ha begränsad kunskap om matens miljö- och klimatpåverkan. I stället efterlyser var femte restaurangchef en attitydförändring hos sina gäster. Detta eftersom restaurangägare till stor del baserar sina inköp på vad konsumenterna vill ha och letar efter.

– Att så många har ett begränsat intresse av att ändra sina inköp behöver inte betyda att man är ovillig att göra förändringar – utan att man möjligen saknar kunskap och inte vet hur man ska göra för att bli mer miljövänlig, säger Mats Wiktorsson, innovationsrådgivare på SLU Holding i Skara.

För att rusta framtidens konsumenter ska SLU Holding tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Högskolan i Skövde (HS) bygga ett dataspel som kan ge ökad kunskap om hur våra val av mat påverkar miljön och klimatet. En prototyp har redan tagits fram som med gott resultat testats på gymnasielever i Västsverige.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125