23948sdkhjf

Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

| Av Mats Torgander / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Bryggeriet Kopparbergs, listat på NGM MTF, redovisar ett resultat efter skatt på 12,3 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2019 (20,5). Resultatet per aktie uppgick till 0:60 kronor (1:00).

Läs också: Mitt i krisen – Poppels öppnar restaurang

Nettoomsättningen uppgick till 493 miljoner kronor (489).

Rörelseresultatet blev 38,6 miljoner kronor (39,2).

En utdelning om 6:50 kronor per aktie föreslås för helåret 2019 (6:10).

Kopparbergs Pink Gin har fortsatt sin positiva utveckling på den brittiska spritmarknaden. Sedan lanseringen i maj fram till slutet av 2019 såldes drygt 1 miljon liter, vilket gett Kopparbergs en femteplats inom segmentet pink gin i Storbritannien.

Läs också: Omnipollo öppnar sitt första bryggeri – i en kyrka

Det skriver bolaget i sitt bokslut.

"Trots tuff konkurrens på den brittiska cidermarknaden fortsätter vi att hålla våra marknadsandelar såväl vad gäller on-trade som off-trade.När nu Storbritannien går in i den slutliga Brexitförhandlingen står vi väl rustade vad gäller inköp, produktion och distribution och kan fortsätta leverera våra produkter utan avbrott", skriver vd Peter Bronsman.

Inom cidersegmentet på Systembolaget i Sverige har bolaget flyttat fram sina positioner och innehar såväl första- som andraplatsen med Kopparberg
Päroncider samt Kopparberg Äpplecider, enligt rapporten.

Mer om: bryggeri | Gin | Kopparbergs
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14