23948sdkhjf

Fortsatt förlust för Mackmyra

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Whiskybolaget Mackmyra, listat på First North, redovisar ett resultat efter skatt på -3,2 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2019 (-2,8). Resultatet per aktie uppgick till -0:15 kronor (-0:20).

Läs också: Whiskybolaget anpassar till väsentlig lägre försäljning

Rörelseresultatet blev -0,4 miljoner kronor (-0,2).

Nettoomsättningen exklusive alkoholskatt uppgick till 29,1 miljoner kronor (28,4).

Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för 2019.

Tredje kvartalets försäljningsökning fortsatte i början av oktober för att mattas mot slutet av månaden. November fortsatte svagt men under december tog försäljningen fart ordentligt igen, skriver Mackmyra i sin rapport.

Läs också: Från mode till whisky – ny vd på Mackmyra

Flaskförsäljningen i det fjärde kvartalet minskade något till 18,5 miljoner kronor (18,8). Den enskilt största orsaken är att bolaget under sista kvartalet 2018 levererade cirka 13.000 flaskor till en så kallad Private Brand-kund och där motsvarande försäljning inte upprepades under 2019.

Vidare pekar Mackmyra på att kostnader med anledning av Konsumentverkets stämning, där dom avkunnades 17 oktober, tärde på rörelseresultatet under fjärde kvartalet. Det gällde både direkta legala kostnader, resursåtgång samt att försäljningen blir lidande när kommunikationen med kunderna begränsas, skriver Mackmyra. Bolaget har överklagat domen och beviljades i januari prövningstillstånd till Patent- och marknadsöverdomstolen.

I sitt vd-ord skriver Mackmyra-chefen Magnus Dandanell också att bolaget inte nått den ambition som sattes i prospektet våren 2019 om att nå ett positivt ebitda-resultat under året.

"Under 2020 blir ambitionen att nå ett positivt rörelseresultat", skriver Magnus Dandanell.

Mer om: Mackmyra
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158