23948sdkhjf

Whiskybolaget anpassar till väsentlig lägre försäljning

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Whiskybolaget Mackmyra anpassar sin verksamhet till ett scenario där försäljningen minskar väsentligt under en sexmånadersperiod.

Läs också: Från mode till whisky – ny vd på Mackmyra

Försäljningsbortfallet kan dock minska betydligt om de coronarelaterade restriktionerna avbryts efter kortare tid. Största delen av bortfallet beräknas komma från de exportmarknader som är stängda (störst påverkan har Tyskland, Frankrike och Storbritannien) samt whiskymässor och event som är framflyttade.

Mackmyra har utarbetat ett omställningsprogram som enligt bolaget har potential att minska de negativa effekterna och ge långsiktiga permanenta fördelar. Mackmyra ser speciellt den digitala omställningen som viktig om restriktionerna pågår under längre tid.

"Några av de viktigaste åtgärderna innefattar omställning från fysiska events till digitala online-events i Tyskland, Storbritannien och Sverige, fokus på vår egen D2C-försäljning genom egna webshopar i Storbritannien och Tyskland och omställning till digitala försäljningsmöten i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Verksamheten i Mackmyra Whiskyby håller tillsvidare öppet men har anpassats till rådande situation", skriver bolaget.

Mackmyra har vidare initierat en tillfällig omställning till handspritsproduktion för att kunna tillgodose den stora efterfrågan som finns.

Mer om: Mackmyra
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125