23948sdkhjf

Johan Jureskog: ”Även köttätare ska äta klimatsmart”

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Stor intervju med stjärnkocken som har tröttnat på fine dining och nu satsar på hållbar snabbmat.

Han är köttälskaren som brinner för mjölkkon och som driver två av Stockholms hippaste krogar.

Läs också: Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

– Nu är jag trött på fine dining, jag vill bara äta och dricka gott, säger stjärnkocken Johan Jureskog som precis invigt sin fjärde restaurang i den klimatsmarta hamburgerkedjan Jureskogs.

Det har nu gått ett par månader sedan Johan Jureskog invigde sin senaste hamburgerrestaurang vid Mjölby rastplats längs E4:an. Granne med Max, McDonald's och Burger King kompletteras utbudet av färdkost för den som vill äta delikatesshamburgare av spårbara råvaror.

– Starten i Stockholm har varit lite trög men etableringen i Mjölby blev en fantastisk upplevelse. Mjölbyborna är positiva och har verkligen tagit emot oss med öppna armar, säger Johan Jureskog entusiastiskt och förklarar att det säljs 400 000 hamburgare på McDonald´s varje dag. Kan Jureskogs ta bara en bråkdel av den marknaden är han nöjd.

Även om karriären verkar spikrak ligger det lite tur och mycket arbete bakom varje avancemang, försäkrar Johan Jureskog som började arbeta i kök redan som 16-åring.

Läs också: Snabbmatskedjan Jureskogs etablerar sig längs E4:an

Vid ett gästspel på en fransk vingård många år senare hette en av gästerna Antonia Ax:son Johnson. Hon blev förtjust i chefskockens insatser och lånade honom pengar till köpet av hans första restaurang. Nu driver han stockholmskrogarna AG och Rolfs kök men säger sig vara trött på ”fine dining”.

– God mat och god dryck behöver inte vara så komplicerat, tycker burgarfantasten Johan Jureskog.

Ett uppmärksammat mellanspel är samarbetet med McDonald's om att designa ”världens bästa burgare”. När kontraktet avslutades 2018 hade hamburgerjätten sålt 10,5 miljoner hamburgare i Jureskogs namn.

– Jag har alltid älskat McDonald's, de är superduktiga. Det var stort att få bli deras affischpojke, resa runt i USA och duellera med andra proffs om att designa burgare.

Läs också: Jureskog öppnar igen

Erfarenheterna från McDonald's har lyfts in den egna snabbmatskedjan som han driver tillsammans med sin bror Ludvig Jureskog. Men i motsats till konkurrenterna, som arbetar med fryst kött, serveras här så kallade ”smashburgers” av färskt, spårbart nötkött från svenska mjölkkor. Även brödet är egenproducerat i bageriet i Årsta.

På menyn märks också utbudet av vegetariska och veganska alternativ gjorda på ekologiska råvaror. I drive-through-restaurangen går det att beställa alkoholfri, hantverksmässig öl och i restaurangen erbjuds vin och öl, med eller utan alkohol.   

– Det ligger i tiden att kunderna vill veta vad de stoppar i sig. Som nybliven småbarnspappa vill jag ha koll på vad min dotter äter. Det kostar bara lite mer att äta bättre, det är våra kunder villiga att betala för.

Man ska aldrig prislocka med det som haft ett hjärta”, menar Johan Jureskog. Foto: Torbjörn Kihlberg

Läs också: Cava, burgare och tapas - Här öppnar fyra nya restauranger

Att fokusera på kött och hamburgare i tider när vegotrenden är stark kan tyckas vara en smula våghalsigt. Samtidigt skriver branschföreningen Svenskt kött bland annat att Sverige och Danmark nu har det lägsta utsläppet av växthusgaser per kilo nötkött i EU.

– Vegotrenden är jättebra, absolut. Jag äter själv massor av grönsaker. Men det är bra att det finns klimatsmarta alternativ även för köttätarna, tycker Johan Jureskog och förklarar att ”klimatsmart” även handlar om att inget av djurkroppen går till spillo.

Efter slakt får AG de ädlaste detaljerna, mer udda detaljer går till Rolfs kök och Jureskogs tar hand om resten.

– Vi arbetar med 30 olika köttkvaliteter som klassificeras utifrån marmorering, smak och mörighet. Köttprovningen avslöjar hur djuret har levt och vi har pressat våra leverantörer till full spårbarhet. Djuren ska ha det bra, vi värnar verkligen om den svenska mjölkkon. Man ska aldrig prislocka med det som haft ett hjärta, säger Johan Jureskog.

Fakta/Johan Jureskog

  • Äger och driver: Jureskogs, AG, Rolfs kök, AG Kötthandel på Sankt Eriksgatan, AG Kötthandel i NK Saluhall, Johan Jureskog Selection, Kamado Sumo (grill).
  • Ålder: 44 år. Familj: Hustrun Paulina och Greta 2 år.
  • Bor: Östermalm, Stockholm.
  • Bakgrund: Medlem i Svenska kocklandslaget (2001-2008), tv-kock och programledare.
  • Aktuellt: Invigningen av Jureskogs i Mjölby. Planerade invigningar i Värnamo (juni), Göteborg (september), Sundsvall (vid årsskiftet).
  • Tycker bäst om: Ärlighet.
  • Tycker sämst om: Avundsjuka.

Fotnot: Intervjun med Johan Jureskog gjordes innan coronakrisen fördjupades.

Läs mer om: Johan Jureskog | Jureskogs
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Foodora i samarbete med Instagram

Klart med ny vd för Restaurangakademien

Svensk sprit tog hem guld i USA

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Nyhetsbrev

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Arkiv

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109