23948sdkhjf

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Ordervolymen för det svenskbekanta mathemkörningsbolaget Delivery Heros, som äger bland annat Foodora, steg med 92 procent i det första kvartalet jämfört med samma period i fjol, till 212 miljoner beställningar. Bakom ökningen ligger karantänsåtgärderna mot covid-19, som tvingade Europas medborgare att stanna hemma under stora delar av kvartalet.

Läs också: Foodora växer så det knakar – 300 nya tjänster i mars

Tyska Delivery Heros omsättning steg med lika mycket som ordervolymen, 92 procent, till 515 miljoner euro, framgår av delårsrapporten. Siffran för bruttohandlarvärde (GMV) steg med 58 procent jämfört med för ett år sedan, till 2,4 miljarder euro.

En rejäl ökning i antalet nya restauranger noterades i bolagets leveransappar. De initialt negativa effekterna från covid-19 hanterades snabbt och över 50.000 restauranger och 1.500 dagligvarubutiker och andra lokala företag lades till de sista tre veckorna i mars. Sammantaget utgör det en ökning med 10 procent av antalet nya partner.

"Snabbt agerande efter att vi stötte på patrull tidigt under covid-19-pandemin har lett till en återhämtning och acceleration inom serviceerbjudandet, följsamhet mot förändrade kundbeteenden och större efterfrågan på leveranser beställda online", uppger Delivery Heros svenske vd, Niklas Östberg.

Bolagets finansiella prognoser hålls dock oförändrade då expansionen i takt med det förändrade kundbeteendet också medfört att kostnader svällt utöver vad som funnits med i kalkylen.

Omsättningen spås således fortsatt landa på 2,4-2,6 miljarder euro när 2020 summeras, vilket indikerar en tillväxt om 70 procent för året. Det justerade ebitda-resultatet väntas landa i negativt territorium mellan -14 procent och -18 procent, då inklusive en negativ påverkan på 50 miljoner euro för helåret på grund av covid-19-omställningen.

Delivery Hero grundades i Berlin 2011 och finns nu på 40 marknader med över en halv miljon partnerrestauranger i Europa, Asien, Latinamerika och Mellanöstern. Bolaget äger svenska Onlinepizza och Hungrig.se.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109