23948sdkhjf

Franchise växer – men ingen garanti för succé

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Franchise är stort i snabbmatsbranschen och volymerna växer. Det gör också riskkapitalbolagens intresse för franchisekedjorna, en ekvation som inte alltid går ihop, enligt Johan Martinsson, vd för branschorganisationen Svensk Franchise.   

Läs också: Dubbla franchisepriser till Pinchos

Franchise är sedan länge ett beprövat koncept i handeln och med tillväxten av ”casual dinner-restauranger” i städer och längs vägarna har de etablerade kedjorna ett starkt grepp om snabbmatskulturen.

Bland Svensk Franchises 140 medlemsföretag ser Johan Martinsson att de traditionella hamburgerkedjorna fortfarande är störst inom ”casual-dining” även om intresset för ny, alternativ mat växer sig allt starkare. Restaurangbranschen, med snabbmatsnischen inräknad, uppges idag utgöra 10–15 procent av all svensk franchise.

Kedjornas länkar är de privata franchisetagarna som driver var sin egen verksamhet mot en kostnad till konceptbolaget. Femåriga avtal är vanligast och lösningarna för franchiseavgifterna varierar.

– Det kan handla om en engångssumma för övertaget av verksamheten, alternativt en ”inträdesavgift” samt en månatlig avgift som baseras på omsättningen plus en marknadsföringsavgift, säger Johan Martinsson och förklarar att kalkylen är unik för varje enskilt företag. Det finns ingen universalmodell.

För- och nackdelar med franchise

+

• Beprövat koncept.

• Färdigt recept för framgång.

• Etablerat varumärke.

• Tillgång till referenser, rådgivning och support.

• Delad finansiell risk.

• Arbetskamrater, att vara en del av en helhet.

• Begränsat utrymme för egen kreativitet.

• Det krävs investeringar i tid och pengar utan garantier. Franchise är ingen given framgång.

• Man väljer inte sina kollegor (övriga franchisetagare), det gör franchisegivaren.

– Det finns en rad fällor inom franchise så det är viktigt att göra sin egen bedömning. En bra franchisegivare ska hjälpa sina franchisetagare med det. En av våra viktigaste uppgifter är att granska de avtal som tecknas för att säkerställa att de är etiskt gångbara. Bra inköpsavtal och kedjemarknadsföring lägger oftast grunden till lönsamhet.

Riskkapital genomsyrar hela näringslivet, även franchise. Den lösningen har dock inte alltid varit så lyckad. Johan Martinsson tycker att det handlar om två helt olika affärskulturer.

– Ett scenario kan vara att ett riskkapitalbolag förvärvar en kedja och köper de ”bästa franchisetagarnas” verksamhet för att få in dem i sin balansräkning. Vad händer med de som lämnas utanför? Får de relevant stöd och hjälp?

– Franchiseföretag är ofta värdegrundsdrivna, vi brukar tala om ”familjen”. Man hjälper varandra. Alla tjänar på att det går bra för alla. Även det är en utmaning för en del av riskkapitalbolagen; det vill säga att lära och förstå hur viktiga dessa kulturfrågor är för fortsatt framgångsrik kedjedrift, säger Johan Martinsson.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Nyhetsbrev

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Arkiv

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Pressbyrån gör en Amazon – obemannat utan skanning

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109