23948sdkhjf

Coca-Cola lägger ner sockerfri klassiker efter 57 år

Vid årsskiftet kommer Coca-Cola smalna ner sitt sortiment av drycker och tar då bort en rad varumärken som underpresterat. Bland dessa varumärken återfinns bland annat Tab, vilket var företagets första sockerfria läsk, som lanserades 1963, nästan tjugo år innan Diet Coke som kom 1982.

Ända sedan 1982 har också Tab långsamt sjunkit i popularitet men under åren lanserades nya smaker och läsken fanns även i Sverige mellan åren 1994-2007 som Tab X-tra. 

Förutom Tab försvinner även Coca-Cola Life från den amerikanska marknaden samt en rad andra varumärken. Samtidigt vill Coca-Cola satsa på framgångsrika varumärken som Minute Maid och Simply.

– Det handlar inte om att reducera ner antalet produkter till ett specifikt antal under våra varumärken. Målet att driva påverkan och tillväxt. Det handlar om att följa konsumenterna och att avsiktligt bestämma vilka av våra varumärken som mest förtjänar att investeras i, samtidigt som vi tar de tuffa men viktiga besluten för att kunna identifiera de produkter som är på väg att bli mindre relevanta och som därför bör lämna portföljen, säger Cath Coetzer, global head of innovation and marketing operations på Coca-Cola i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Restaurangerna i Arlandas första food hall – pristak införs
Fyra hörnstenar i Ikeabolagets nya saluhallskoncept – se bilderna
Silvermedalj för kocklandslaget: ”Marginalerna inte på vår sida”
Handskuren pommes frites på ny snackbar i Stockholm
Dubbla satsningar för The Italian Cousins
Här hamnar La Girafes systerkrogar
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Fri Köpenskap
Packnet

Sänd till en kollega

0.11