23948sdkhjf

Orkla klimatmärker – vill underlätta för restauranger

Orkla fortsätter arbetet som påbörjats med att klimatmärka produkter. Nu vänder livsmedelsjätten sitt fokus mot sortimentet avsett för restauranger och storhushåll. Totalt 500 produkter, nästan hela Orkla Foodsolutions sortiment, ska märkas för att underlätta för restaurangerna att servera klimatsmarta rätter. 

Sedan tidigare har Orkla även klimatberäknat över 700 recept för restauranger och storhushåll. På Orkla Foodsolutions hemsida finns även ett verktyg för att skapa klimatsmarta veckomenyer,

–Vi vill inte komma med några pekpinnar, utan bara dela med oss av den kompetens och data vi har eftersom kunskap är ett viktigt verktyg om man vill göra skillnad för klimatet. Jag hoppas att klimatavtrycket snart ska anses vara lika viktig och självklar information som näringsinnehållet, säger Ellinor Persson, marknadschef på Orkla Foodsolution.

Livsmedelsjättemn har i höst även infört klimatmärkning för flera av sina varumärken inom Orkla Foods Sverige, så som Felix, Paulúns och Abba

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Restaurangerna i Arlandas första food hall – pristak införs
Fyra hörnstenar i Ikeabolagets nya saluhallskoncept – se bilderna
Silvermedalj för kocklandslaget: ”Marginalerna inte på vår sida”
Handskuren pommes frites på ny snackbar i Stockholm
Dubbla satsningar för The Italian Cousins
Här hamnar La Girafes systerkrogar
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Fri Köpenskap
Packnet

Sänd till en kollega

0.094