23948sdkhjf

Katastrofår för convenience – fortsatt tapp i sista kvartalet

Den svenska convenience-handeln har haft det minst sagt kämpigt under 2020 och sista kvartalet blev heller inget undantag, det visar siffror från Convenience Stores Index.

Det sista kvartalet var det näst sämsta under året med ett försäljningstapp på 8,6 procent. Sämst gick det under årets andra kvartal där minskningen låg på hela 11,6 procent. Totalt minskade försäljningen för branschen med 6,6 procent under året. Till stor del tros tappet bero på den pågående corona-pandemin.

– Visserligen är det ett av de sämsta åren någonsin i branschen och tyvärr vände det inte under kvartal 4 som vi hade hoppats. Covid-19 slog lika hårt under senare delen av hösten som när utbrottet kom i våras, säger Bengt Hedlund, vd på branschorganisationen Convenice Stores Sweden.

 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Restaurangerna som ska öppna i Arlandas första food hall – pristak införs
Fyra hörnstenar i Ikeakoncernens nya saluhallskoncept – se bilderna
Silvermedalj för kocklandslaget: ”Marginalerna inte på vår sida”
Handskuren pommes frites på ny snackbar i Stockholm
Dubbla satsningar för The Italian Cousins
Här hamnar La Girafes systerkrogar
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Fri Köpenskap
Packnet

Sänd till en kollega

0.078