23948sdkhjf

Nu spänner Ica restaurangmusklerna

Kampen mellan restaurangerna och butikerna växlas upp efter pandemin.

Icas restaurangsatsningar har legat på sparlåga under pandemin. Men nu växlar dagligvarujätten upp igen.

– Sedan i våras ser vi återigen en stark tillväxt, säger Eva Järnemar Porelius, chef för måltidslösningar på Ica Sverige.

Ica är kanske den dagligvarukedja som i sina olika format satsat mest på restauranger i sina butiker. Nyligen anllitades restaurangprofilen Fredrik Malmstedt för att stötta de butiker som vill satsa på egna restauranger.

– Ica har haft en stadig ökning av butiksproducerade måltider under de senaste åren. Under pandemin skedde det en nedgång, men inte alls i samma utsträckning som för restaurang generellt, säger Eva Järnemar Porelius.

Hon räknar upp satsningar som Icanders, beställningskiosken för restauranger som bygger på Ica Pronto och som pilottestas på Ica Maxi Kungsbacka, och fler restaurangtjänster till handlare via Icas butikskonsulter.

­– Ökningen är en del av en pågående trend att människor vill ha både mer enkelhet och upplevelse kring måltiderna och många Icabutiker väljer därför att satsa på att utveckla sitt erbjudande inom måltider – i allt från mer butikslagad mat från grunden till egna restauranger. 

Hon tror också att Icahandlarna kommer att accelerera sina måltids- och restaurangsatsningar.

– Icahandlare är lokala världsmästare i att driva utvecklingen på sin hemmamarknad. Så länge det finns en ökad efterfrågan lokalt så kommer vi se fler handlare som utvecklar sitt måltidserbjudande, säger hon.

Hon tycker också att butikerna har flera fördelar mot de traditionella restaurangerna.

– Kunderna uppskattar oss ofta för att våra måltider är prisvärda, enkla och med kvalitet. Sedan väljer varje handlare vilka mervärden hen vill lyfta fram i sina måltider, säger Eva Järnemar Porelius.

Är det svårt att få tag på personal?

– Just nu sker en stark återhämtning inom restaurang och många som tidigare arbetat inom restaurang har börjat plugga eller göra annat. Så vi kommer under en period framåt att mötas av vissa utmaningar att rekrytera och behålla personal liksom alla andra aktörer. Butikerna har dock en styrka i att de även har butiksmedarbetare som de kan lära upp. 

Eva Järnemar Porelius tycker att en lyckad restaurangsatsning bidrar både till positionering av butiken och ökad försäljning.

– Här gäller det att hitta rätt ambitionsnivå för den lokala marknaden. Genom en restaurang utökas erbjudandet för våra kunder till att de även blir våra gäster, säger hon.

Läs mer om: ica
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172