23948sdkhjf

Stark comeback för convenience

Tar igen förlusterna efter coronautbrottet.

Convenience-branschen har haft det bitvis svårt under coronapandemin där framför allt citylägen sett sin försäljning minska. Under det fjärde kvartalet 2021 såg branschen dock ett lyft med 10 procent i försäljningen. Det framgår av senaste convenience store index från branschorganisationen Convenience Stores Sweden.

– Detta trots att nya restriktioner infördes under andra halvan av december och då såg vi en tydlig nergång i försäljningen. Så kvartalet hade kunnat bli ännu lite starkare, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden, i en kommentar

Resultatet är en fortsättning på den positiva återhämtning som skett sedan andra kvartalet 2021. Den totala tillväxten under året uppgick till 2,5 procent.

– Det betyder att vi tagit igen ungefär hälften av den stora nedgången vi såg under 2020.Nu står vårt hopp till att pandemin äntligen klingar av inom kort så vi kan möta våren med ännu bättre försäljning, säger Bengt Hedlund.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Tre nya enheter i vår för burgarkedjan Mister York
Omfattande skattefusk bekräftat i matbudsbranschen
Efter Basta kommer Florentine – glamourös trattoria öppnar i april
Max tar COO och vice vd från Yum Brands
Eldig barkedja öppnar sin nionde krog
Nästan var tredje Sushi Yama-restaurang stängd
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Fri Köpenskap
Packnet

Sänd till en kollega

0.141