23948sdkhjf

&Repeat växer vidare i Frankrike

Svenska startupen &Repeat ger sig in på växande marknad för återanvända förpackningar.

&Repeat har på kort tid etablerat sitt pantsystem för engångsförpackningar på över 400 restauranger i Sverige. Nyligen skrevs avtal med 250 restauranger i Frankrike som anslutit sig till företagets pantsystem.

&Repeat bygger nu vidare på verksamheten i Frankrike genom att förvärva företaget Barepack. Företaget är marknadsledande i Frankrike inom återanvändningsbara take away-förpackningar och har 350 restauranger anslutna till sin tjänst.

barePacks tjänst ersätter engångsförpackningar med återanvändbara behållare vid hemleveranser och avhämtning av mat. Konsumenten får sin mat i en återanvändningsbar förpackning som lämnas tillbaka på en av Barepacks partnerrestauranger. Dessa använda förpackningar hämtas upp av Barepack, tvättas och fördelas ut till partnerrestaurangerna igen. Förpackningarna kan användas minst 300 gånger.

– Vi har nu heltäckande tjänster som kan skapa verklig förändring när det kommer till att lösa problemen med take away-förpackningar. I och med förvärvet blir vi den enda aktören i Europa som fullt ut kan hjälpa foodservice-sektorn i övergången till cirkularitet genom att erbjuda både återvinning och återanvändning. Båda behövs för att klara av utmaningarna vi har framför oss och nu står vi redo att hjälpa restauranger med den mest hållbara lösningen för just deras verksamhet, säger Tor Espen Steinvik, vd på &Repeat.

Bakgrund

Sedan den 1 januari 2022 har nya bestämmelser trätt i kraft under lagen om bekämpning av avfall och cirkulär ekonomi i Frankrike. Lagarna innebär att marknaden för cirkulära lösningar inom snabbmatsförpackningar förväntas få en betydande tillväxt i Frankrike. Sedan mars 2021 har ministeriet för ekologisk omställning även fastställt avfallsminskningsmål som är specifika för hämtmat och mat som levereras till hem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079