23948sdkhjf

”Kebaben räddade oss från personlig konkurs”

Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock, är grundare av Schysst käk tillsammans med sin lillebror, Alex Kheirmand. – Vi är väldigt olika. Jag kastar upp idéer och han får det att bli lönsamt.

– Vi har tagit företagandet från en kopiator i sovrummet till hemmakebabens intåg i butikerna och på middagsborden från norr till söder, säger vd:n Amir Kheirmand, som är företagets vd. 
Det är full fart framåt för Schysst käk och bröderna Kheirmand. Företagets största utmaning just nu är att få leverantörerna att hålla jämna steg med utvecklingen för hemmakebaben. Så har det inte alltid varit.
– Det var beslutet att ändra inriktning från slow cooking till hemmakebab som räddade oss från personlig konkurs, säger Amir Kheirmand.

Schysst käk, med säte i Västerås, säljer komponentmåltiden hemmakebab. Det består av protein, från vego och kyckling till kött, bröd, sås, tillbehör och grönsaker, allt placerat i kyldisken. 
– Det började med att jag testade fryst kebab. Den smakade inte som på pizzerian. Varför fanns inte kebab på färska, svenska råvaror i dagligvaruhandeln, tänkte jag.
Från tanke till handling. Tillsammans med underleverantörer i åtta, nio fabriker i Sverige tar Amir Kheirmand och brodern Alex Kheirmand fram komponenter till middagar inom konceptet. Schysst käk har ingen egen tillverkning.

Företaget har funnits sedan 2015 och fokuserat på hemma-
kebab de senaste tre åren. Sedan dess har tillväxten ökat med 150 procent per år. Under 2021 passerades 100 miljoner kronor och i år räknar Schysst käk med att omsätta minst 270 miljoner kronor. 
– Det är svårt att få leverantörerna att följa med i vår utvecklingstakt. De större tillverkarna ville inte samarbeta med oss i början. Nu när vi blivit större måste vi byta leverantör för de små klarar inte att växa med oss. Vi jobbar fortfarande med det. Ett antal leverantörer byts ut per år. Det för med sig kontroller av produkten, avtal och kvaliteten och anpassningar av förpackningar.  

AMIR KHEIRMAND
Aktuell: Hemmakebaben stormar fram.
Fritidsintressen: Växthus. Odla ätbart, sådant som ungarna gillar.
Ålder: 42 år.
Familj: Två barn, fem och sju år, sambo.
Favoriträtt: Mammas kyckling med ris alla dagar i veckan. 
Favoritprodukt: Färska örter.
Roligaste sysslan i företaget: Produktutveckling.
Vill bjuda på middag: Babben Larsson, älskar henne.
Bakgrund: Naturvetenskaplig linje, datavetenskap på högskolan, halvt genomgången. Drev reklambyrå Naavi med brodern. Vann Sveriges Mästerkock 2014. Startade Schysst käk med sin bror 2015. 
Bästa beslut: När vi ändrade inriktning på företaget och släppte slow cooking för kebaben. 
Mål: Att man ska äta mer kebab i hela Europa.

Butikerna jublar, enligt Amir Kheirmand, som berättar att produkterna finns hos Ica Coop, Axfood i cirka 2 300 butiker och online. 
– Vi exponerar på gavlar och i hela kylar. Allt tillsammans med grönsaker. Det blir en helhet i blickfånget som kunderna gillar och blir nyfikna på.
Amir Kheirmand är mest stolt över helheten.
– Vi kunde inte drömma om detta. Vi är dessutom fortfarande ensamma på marknaden med ett helt måltidskoncept inom kebabsegementet. Hemmakebab som vi kallar det har verkligen hittat sin plats hos konsumenterna och i dagligvaruhandeln. 

Schysst käk uppger att de känner sin målgrupp väl. De vänder sig främst till barnfamiljer och unga i hela landet.
– Det kunderna har gemensamt är att de har ont om tid. De söker snabba och bra lösningar som ger helgfeeling.
För att nå ut satsar man rejält på marknadsföring, något de kan sedan många år i reklambyråsvängen.
– Men marknadsföring är inte allt. Det är en kombo. Jag brukar säga ”The product is the king”. Sedan får man stötta upp med sälj och kommunikation.
Framåt ser han fortsatt bygge av företaget. Potential finns i landet och även i resten av världen.

Från att vara nära den ekonomiska härdsmältan med belånade hus och privata borgensåtaganden har man nu betalt av alla skulder. Skulder som byggts upp fram till att man slutade med slowcook. 
– Det är så skönt. Vi låg fem miljoner kronor back och sov ganska dåligt.

I butikerna har flera kategorier gjort resan från frysdisken till färskdisken. Nu var det kebabens tur.
– Det var rätt tillfälle och vi tog chansen. Vi var först. Det kan inte underskattas.
Nu är företaget 19 personer starkt, åtta personer jobbar med sälj, fem med inköp och marknad och resten med inköp och produktutveckling, kvalitet och ledning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047