Reitans storsatsning får nytt läge – och höjer ribban
Efter tre år vid Stockholms universitet, vid Albanoområdet på Norra Djurgården i Stockholm, byter Pressbyrån PBX läge och flyttar in till stan. För en vecka öppnade den och i dag, torsdag, är det invigning.
– Vi har hela tiden sagt att PBX är ett levande koncept. Vi började ute på Albano för att det var en ny miljö, det är alltid spännande med en studentmiljö. Nu vill vi ta konceptet in till stan, en plats där det helt enkelt är mer folk i rörelse, där vi kan synas för fler, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience i Sverige, till Dagens Handel.
Butiken var tidigare en Pressbyrån som byggts om. Den är placerad på Sveavägen vid Rådmansgatans tunnelbaneuppgången, ett stenkast från Handelshögskolan i Stockholm. Läget var centralt för valet av butik, menar Anna Wallenberg. Här fanns redan ett inarbetat flöde av kunder.
– Att innovera, testa sig fram. Det ligger verkligen i Pressbyråns dna och då blir PBX en logisk fortsättning på det.
Det är Reitan Convenience Sweden, som ligger bakom Pressbyrån och 7-Eleven, som lanserade det nya varumärket PBX som ett led i bolagets hållbarhetsstrategi 2019. Redan då var målsättningen hög.
Enligt Reitan ska varumärket sätta en ny standard för vad convenience kan vara. Ambitionen har hela tiden varit att skapa världens mest hållbara convenience-butik.
– Det är en lång resa. Jag vet inte om det är världens mest hållbara convenience-butik ännu, men det är där vi lagt ribban. När vi öppnade den förra PBX-butiken hade vi satt upp en rad långtgående krav, nu har vi uppdaterat dem, säger Anna Wallenberg.
Trots att butiken bara varit öppen några dagar har den redan hunnit få en del uppmärksamhet. Även under de tre åren ute på Albano har intresset från såväl kunder som branschen varit stort.
– Jag tror att vi haft nästan varenda svensk dagligvaruhandel- och retailkedja på besök och även en hel del utländska. Vi har fått väldigt mycket uppmärksamhet, vilket också varit ett sätt att skapa uppmärksamhet för vårt hållbarhetsarbete, säger hon.
En viktig lärdom är att stärka kraven på hållbarhet ytterligare. I den nya PBX-butiken kommer det inte finnas något rött kött till försäljning. Dessutom ska kaffe och kakao uppfylla strikta krav och inga produkter innehåller palmolja. Både godis och energidryck säljs i mindre förpackningar. Även det kopplat till hälsa.
– Alla dessa krav kommer vi att tillämpa i alla våra butiker om ett antal år framåt, men det kommer att ske succesivt. Här tillämpar vi alla dem kraven nu, säger Anna Wallenberg och tillägger:
– Man har inte alla svar från början. Det märker vi redan nu när vi precis öppnat. Vi får massor av frågor från kunder om produkter. Vi måste testa oss fram.
Planen är även att butiken ska fungera som ett slags testlabb. Precis som butiken på Albano ska sortimentet testas och utvärderas för att komma fram till vad som är mest hållbart gällande både drift och utbud.
Förutom det redan nämnda kraven på sortimentet lanseras även nya produkter som vegansk mjukglass och proteinbars gjorda på sjögräs. Samtidigt är igenkänning en viktig del, menar Anna Wallenberg.
– Vi vill såklart att kunderna ska känna igen sig i sortimentet. Det finns massor av produkter som också finns på en vanlig Pressbyrå och sen finns det andra produkter som inte finns någon annanstans. Vi vill också hålla priserna på en vettig nivå. Det ska inte upplevas som dyrt.
I dagsläget finns inga planer på fler butiker, även om Anna Wallenberg inte helt vill utesluta möjligheten.
– Man ska aldrig säga aldrig, men tanken är att ha en sådan här experimentbutik eller labbutik. Vi kommer istället att ta det som faller väl ut till fler butiker, både 7-Eleven och Pressbyrån.
Vid sidan av kunden är även leverantörerna själva en viktig målgrupp.
– Det är en nödvändighet. Vi hade inte kunnat fylla den här butiken om inte leverantörerna varit så aktiva och velat bidra. Vi fick plats med mer än vi trodde, säger Anna Wallenberg.
Artikeln är en del av vårt tema om Servicehandel.