Nya Trattoria Giorgio’s ett kärleksbrev till 1960-talets Italien

Först öppnade Basta som sedan växt snabbt. Sedan lanserades premiumtrattorian Florentine. Nu är det dags för nästa koncept från Urban Italian Group. Den första restaurangen under varumärket Trattoria Giorgio's öppnar senhösten 2025 i köpcentrumet Fältöversten på Karlaplan i Stockholm.
I november öppnade en ny Basta-restaurang i Uppsala i lokaler som togs över från konkursade Klang Market. Så är fallet även i Fältöversten. Där tar Trattoria Giorgio's över ett läge med entré både från gatan och från gallerian.
Enligt Brazer Bozlak, vd och grundare av Urban Italian Group, är Trattoria Giorgio’s ett kärleksbrev från den växande krogkoncernen till 1960-talets Italien. Konceptet har rötterna djupt förankrade i italiensk mattradition och designinfluenser från 1960-talets Milano och Florens.
– En tid då självsäkerhet och elegant design definierade en hel era och där passion och hantverk genomsyrade den italienska kulturen. Giorgio’s är en trattoria som förmedlar den varma atmosfären från denna tid och där gemenskapen och kärleken till det goda i livet alltid står i centrum.
Menyn andas dock även nutid, där det klassiska italienska köket möter moderna influenser.
Den första Basta-restaurangen öppnade 2017 i Falun. Nu driver den växande krogkoncernen Urban Italian Group totalt elva restauranger, varav nio Basta och två Florentine.
Artikeln är en del av vårt tema om Etablering.