23948sdkhjf

Snart påbörjas Trocadero-flytten

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Spendrups bryggeri blev i maj ny ägare av det klassiska läskvarumärket Trocadero efter att ha förvärvat det från Nordarom AB, något som Food Supply rapporterade om vid tillfället.

Då förklarade Spendrups, som sedan tidigare var den största producenten av drycken, att man själva skulle ta över all produktion och samla den på bryggeriet i Grängesberg. Det betyder att de andra sju bryggerierna som varit med och producerat totalt 12 miljoner liter om året behöver fylla ut med annan produktion.

Ett av de bryggerierna är Vasa bryggeri i Njurunda, som producerat Trocadero sedan 1999. Produktionen av 1,2 miljoner Trocadero om året innebär att läskedrycken står för en stor del av bryggeriets omsättning, men man blickar trots det framåt.

– Att Trocadero har varit en stor del av vår omsättning är inget att sticka under stolen och vi kommer att överleva det här med. Vi jobbar så mycket vi kan för att inte behöva permittera någon personal på grund av det här, säger Niclas Nilsson, vd för Vasa bryggeri, till Hela Hälsingland.

Läs också: Gotlands bryggeri hittar hem

Sedan Spendrups tog ägarskapet i november har Vasa bryggeri haft ett tillsvidareavtal för att licenstillverka drycken. Till våren kommer man trappa ner produktionen av Trocadero för att vid årsskiftet helt avslutas.

Läs också: Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

För Spendrups del är man redo att ge det klassiska varumärket en ny skjuts, och man har tidigare meddelat att man ser "stora möjligheter att utveckla varumärket".

– Dels ska vi i vår lansera en ny lightversion av Trocadero, en zero utan socker. Dels ska designen fräschas upp lite i samband med det. Men jag såg skissen och kunde knappt se någon stor skillnad. Och originalreceptet från 1953 är det samma, säger Spendrups presschef Rose-Marie Hertzman till tidningen Land.
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Nyhetsbrev

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

Arkiv
1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141