Foodhills ordförande fattar klubban i Livsmedelsakademin

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Förre Findus-vd:n Henrik Hjalmarsson avgår efter endast ett år på posten.

Under fredagen höll Livsmedelsakademin årsmöte, där Bengt Persson valdes till ny styrelseordförande. Han är i dag även styrelseordförande för bolaget Foodhills som nyligen tagit över Findus anläggning i Bjuv, och har tidigare haft styrelseuppdrag för bland annat Sveriges Potatisodlares Riksförbund, Krav, Sigill och LRF.

Bengt Persson ersätter därmed Findus förre vd Henrik Hjalmarsson, som lämnar efter ett år på posten. Han valde att avgå eftersom han inte längre arbetar aktivt med livsmedel, meddelar Livsmedelsakademin.

Enligt Livsmedelsakademins vd Lotta Törner ser man att det finns många fördelar med att knytas närmare Foodhill, särskilt eftersom bolaget har en uttalad vision om att bli en ledande aktör för cirkulär livsmedelsproduktion.

Även nyvalda ordföranden ser att det finns synergier att hämta organisationerna emellan:

Läs också: Foodhills: "Vi vill bli ledande i Europa"

– Foodhills och Livsmedelsakademin har två olika roller, men båda har fokus på innovation, hållbarhet och kvalitet inom livsmedelsnäringen. Därför ser jag att vi har många synergier och styrkepositioner som vi kan utveckla gemensamt med näringslivet i centrum, säger Bengt Persson i en kommentar.

Den enda andra nya personen som tar plats i styrelsen är Peter Odemark, managing director Nordics för Findus.

I samband med årsmötet lägger Livsmedelsakademin också fram några av de planer man har framöver. Bland annat är man igång med satsningar inom området mat för äldre och inom projektet Smaka på Skåne satsar man mycket på den småskaliga dryckesindustrin i länet. Dessutom planerar man för en ny Vinnväxtansökan, vilket i sin tur skulle innebära mer finansiering.

Livsmedelsakademin är ett samarbete mellan Region Skåne, Vinnova, Tillväxtverket och EU, som arbetar för att främja innovation och entreprenörskap inom livsmedelsnäringen.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Nyhetsbrev

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Arkiv

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Norsk kedja expanderar i Sverige

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Burger King grillar Whopper - i solen

Hamburgerkedjan utnyttjar extremvärmen i Kuwait.

7-eleven satsar på satelliter

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bolaget kommer även att licensera ut sitt varumärke för marknaderna i Kina, Hongkong och Macau.

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136