23948sdkhjf

Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i majvärmen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Varmt väder och sol sätter såklart full fart på försäljning av glass, läsk och öl.

En tidig sommar betyder också tidigare mumma-månader för bryggerier och glasstillverkare – och med årets supervarma majmånad kan de möjligtvis få öppna historieböckerna för att göra nya noteringar.

Både för Triumf glass och Sia glass ser det ut att bli de största majmånaderna någonsin, rapporterar TT.

Tidigare i månaden meddelade Triumf glass att man sålt 60 procent mer i maj än under förra året, medan Sia sett en ökning med cirka 3 miljoner liter – något som motsvarar en ökning med cirka 50 procent.

Läs också: Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Även bryggerierna hurrar för de höga temperaturerna:

– Det här är det bästa som kan hända för bryggerinäringen och det är jätteroligt, säger Anna-Karin Fondberg, vd för branschorganisationen Sveriges bryggerier, till TT.

Läs också: Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Framförallt är det läsk och vatten som går åt, och hos Spendrups ser man framförallt en ökning inom alkoholfri öl – där har försäljningen nästan dubblats jämfört med förra året.

Enligt bryggeriet ser det ut att bli ett historiskt högt rekord i maj, där försäljningen rullar på hos såväl Systembolaget, dagligvaruhandeln och restauranger.

Även Carlsberg, som noterar en positiv försäljningstrend, uppger en ökning inom just alkoholfri öl.

Och om värmen inte skulle hålla i sig finns det annat att se fram emot, då VM i fotboll för herrar snart drar igång med en månadslång turnering.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Matleveranstjänst till Göteborg

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

De visar upp trender inom ekologisk mat på Malmömässan.

Han öppnar i Teatern

Matscen får tillskott av mer veganskt.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Da Matteo med orangeri

Nyhetsbrev

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Arkiv

Rosen blir Quan

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Bagerikedja mer innehållstransparenta

Sibylla där två vägar möts

Ny franchisetagare räknar med att 20 000 fordon varav mycket ren yrkestrafik ska borga för gott gästunderlag.

Kock i matkassesamarbete

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Frantzén öppnar i Astoria

Öppnar brasseri i tidigare biograf på Nybrogatan i Stockholm.

Årets konditor mest nöjd med desserten

Nääs Fabrikers konditor Disa Molin gick segrande ur striden.

Vann med havsabborre

Tog hem europeisk tävling för kockar inom mötesindustrin, Copper Skillet.

Bro Burger öppnar nytt

Två gånger gästspel

Renässans för kålroten

Här växer Max - öppnar fjärde restaurangen i Örebro

Burgerkedja på offensiven

De kan vinna Utstickarpriset 2018

Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Explosionen: Öppnar 104 butiker

Sju till nio butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

Sju miljoner bullar under en dag

Årets Fjällkock korad

Framtidslöfte - bästa commis utsedd

De vann för hållbarhetsarbete

Han är ny vd för Södra Teatern

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Så ska Max minska klimatutsläppen

Växtbaserat på gourmetnivå

Oumph till Pizza Hut

Färdiglagat à la Operakällaren

Årets Arbetsplats – fyra finalistfilmer

Inbromsad tillväxt i restaurangnäringen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178