Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i majvärmen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Varmt väder och sol sätter såklart full fart på försäljning av glass, läsk och öl.

En tidig sommar betyder också tidigare mumma-månader för bryggerier och glasstillverkare – och med årets supervarma majmånad kan de möjligtvis få öppna historieböckerna för att göra nya noteringar.

Både för Triumf glass och Sia glass ser det ut att bli de största majmånaderna någonsin, rapporterar TT.

Tidigare i månaden meddelade Triumf glass att man sålt 60 procent mer i maj än under förra året, medan Sia sett en ökning med cirka 3 miljoner liter – något som motsvarar en ökning med cirka 50 procent.

Läs också: Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Även bryggerierna hurrar för de höga temperaturerna:

– Det här är det bästa som kan hända för bryggerinäringen och det är jätteroligt, säger Anna-Karin Fondberg, vd för branschorganisationen Sveriges bryggerier, till TT.

Läs också: Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Framförallt är det läsk och vatten som går åt, och hos Spendrups ser man framförallt en ökning inom alkoholfri öl – där har försäljningen nästan dubblats jämfört med förra året.

Enligt bryggeriet ser det ut att bli ett historiskt högt rekord i maj, där försäljningen rullar på hos såväl Systembolaget, dagligvaruhandeln och restauranger.

Även Carlsberg, som noterar en positiv försäljningstrend, uppger en ökning inom just alkoholfri öl.

Och om värmen inte skulle hålla i sig finns det annat att se fram emot, då VM i fotboll för herrar snart drar igång med en månadslång turnering.


Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Från Gotthards till Norrlandsoperan

Han går till Qvanti

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig ambassadör för hållbart fiske.

De ska sköta ruljansen på Bank Hotel

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Ny nod för life science och livsmedel

Arkiv

Mer kapital till Karma- fortsatt expansion i Europa

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Snabbare med samma smakkaraktär

Han vidareutvecklar Mr Voon med nattöppen asiatisk streetbar.

Jobb & Karriär
Hon ska få fler att upptäcka Oumph

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Från Sture till Brasserie 1742

Kock i modekampanj

Medgrundare av Stockholmskrogen Matateljén syns i modekedjan Uniqlos kampanj.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Här öppnar Subway och Sibylla

2

Nu har sista munken sålts

MAP-packat växande trend i bagerinäringen

Hotel Rogge i nya händer

Nu startar äppelskörden

Ny chef för Stockholm Circle

Ölen kan bli dyrare

Upprop i restaurangbranschen - vill öka efterfrågan på svenska råvaror

Efter sommarens torka uppmanas restauranger och måltidsverksamheter välja svenskt kött, frukt och grönt för att stötta bönder efter sommarens torka.

”Århundradets kock” har gått ur tiden

Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Här öppnar Zócalo

Krispig fisk till city

Max vill skaka om Way out West

Coca-Cola höjer priserna

Esperanto i konkurs

Hovmästare ny chef på Röda Korset

Bordsservering på McDonald´s

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157