23948sdkhjf

Sista genrepet för Svenska kocklandslaget

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sista varmköksupplagningen inför Culinary World Cup 2018 i Luxemburg i slutet av november.

Upplagningen var kocklandslagets sista träningstillfälle innan VM i Luxemburg den 24 till 29 november. Då tävlar totalt 30 länder i två moment: Varmköket och Kalla Bordet.

Läs också: Guldregn över de svenska lagen

Att landslaget valde Paulig Foods restaurangkök för varmköksupplagningen har att göra med att landslaget ville vara i ett kök de inte är vana vid och därtill är det en del i ett längre sponsorskap, 10 år, mellan varumärket Santa Maria och Svenska kocklandslaget.

– Vanligtvis sker upplagningarna i vårt träningskök på Electrolux huvudkontor, men som ett sista genrep har vi valt att lägga upplagningen i Paulig Foods fina kök, eftersom vi aldrig varit där tidigare. Det är stor skillnad på att jobba i ett kök man är van vid och ett som man nyss klivit in i. Utrustning och redskap står inte på samma platser och även om medlemmarna i laget är vana vid att jobba i nya kök, så kommer den nya miljön påverka tiden i tävlingsmomentet. Det handlar om sekunder, men de där sekunderna är livsviktiga för slutresultatet och vi behöver därför öva på att hålla nere på dessa, säger Fredrik Andersson, team manager för Svenska kocklandslaget i en kommentar.

Under året har kocklandslaget genomfört ett tiotal varmköksupplagningar för publik och däremellan ordinarie träningar där fokus ligger på receptutveckling och att öva på tekniker.

I tävlingsmomentet för varmköket ingår upplagning och servering av den förbestämda menyn åt sammanlagt 110 personer varav 10 slumpvis utvalda tallrikar går till juryn.

Häromdagen skrev RS Restauranger & Fastfood om upplagningen och presentationen av det Kalla bordet. Läs och se filmer från presentationen på NK i Stockholm här.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veganskt intresserar på nätet

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Espresso House tar in ärtdryck

Nya kocktävlingar ska fånga upp gymnasieelever

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Nyhetsbrev

Brödernas tredje och fjärde restaurang

Planerar att expandera med 20-talet restauranger.

Arkiv
1

Tre nytillskott i kocklandslaget

Inte en enda kvinna i det Svenska kocklandslaget.

Hon är Ekstedts nya köksmästare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Västerbottensost blir dokumentär

Unik sushirestaurang får tillfällig replika i Stockholm

Restaurangchefen för Nadeshiko Sushi öppnar pop up.

Nu rullar kedjan sushi även på Ica

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Hon är Stadshuskällarens nya konditor

Tyskland tog sommelier-guldet

Överraskande vinnare i sommelier-VM.

Ungas matval styrs av värderingar

Finalisterna i sommelier-VM klara

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Här är Årets rätt – av Årets kock

Sveriges bästa unga bagare korad

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Fredrik Lindfors vidare i Sommelier-VM

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Kennedy Bakircioglü får egen öl

Efter kritiken: Max avbryter veganmärkningen

Martin & Servera drar ned på plasten

Stockholm Fisk i ny tappning

Max inför veganmärkning

Poke bowl-koncept växer i Göteborg

Coca-Cola lanserar läsk med biljakt

Ökad tillväxt men stora utmaningar för Mackmyra

Burkvinet är här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115