23948sdkhjf

Räddat "svinnkaffe" blir till ny vild blandning

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Felpackade varor får nytt liv.

Kafferosteriet Johan & Nyström får med jämna mellanrum kassera fullgott kaffe då dessa felfylls, antingen med för lite- eller för mycket kaffe. Nu ska matsvinnsföretaget Foodloopz, en gång i månaden, ta hand om det här kaffet och packa om det för att sedan sälja vidare till företagskunder.

Läs också: Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Kaffet är det alltså inget fel på men Foodloopz kan till skillnad från Johan & Nyström inte garantera en konstant smakprofil

– Det blir en vild blandning då vi tar det som blir över. Förra veckan var det sex olika sorter och den här var det åtta så varje batch blir unik, men det är alltid högkvalitativt kaffe, säger Elin Aronsen Beis, vd på Foodloopz till Food Supply.

Första kunden för kaffet som säljs under varumärket Goodloopz blir Paul Taylor Lanthandels, ett samarbete mellan Paul Svensson och Tareq Taylors som öppnar i Sundbyberg den 6 september. Där kommer kaffet dels att bryggas men även säljas vidare till konsumenterna i påsar.

Det är just företagskunder som framförallt är av intresse då det inte handlar om några stora mängder kaffe och Foodloopz för just nu dialog med fler företag som är intresserade av "svinnkaffet". Eftersom det rör sig om så pass små mängder kaffe är det nämligen svårt att garantera tillgången för en större krets.

Kaffe är inte det enda som Foodloopz försöker rädda. Tillsammans med en vinimportör och Örebro Universitet försöker företaget nu att rädda fullt drickbart vin som annars skulle hamna i vasken under varumärket Re:winers.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken med fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Nyhetsbrev

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Arkiv

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109