23948sdkhjf

Räddat "svinnkaffe" blir till ny vild blandning

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Felpackade varor får nytt liv.

Kafferosteriet Johan & Nyström får med jämna mellanrum kassera fullgott kaffe då dessa felfylls, antingen med för lite- eller för mycket kaffe. Nu ska matsvinnsföretaget Foodloopz, en gång i månaden, ta hand om det här kaffet och packa om det för att sedan sälja vidare till företagskunder.

Läs också: Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Kaffet är det alltså inget fel på men Foodloopz kan till skillnad från Johan & Nyström inte garantera en konstant smakprofil

– Det blir en vild blandning då vi tar det som blir över. Förra veckan var det sex olika sorter och den här var det åtta så varje batch blir unik, men det är alltid högkvalitativt kaffe, säger Elin Aronsen Beis, vd på Foodloopz till Food Supply.

Första kunden för kaffet som säljs under varumärket Goodloopz blir Paul Taylor Lanthandels, ett samarbete mellan Paul Svensson och Tareq Taylors som öppnar i Sundbyberg den 6 september. Där kommer kaffet dels att bryggas men även säljas vidare till konsumenterna i påsar.

Det är just företagskunder som framförallt är av intresse då det inte handlar om några stora mängder kaffe och Foodloopz för just nu dialog med fler företag som är intresserade av "svinnkaffet". Eftersom det rör sig om så pass små mängder kaffe är det nämligen svårt att garantera tillgången för en större krets.

Kaffe är inte det enda som Foodloopz försöker rädda. Tillsammans med en vinimportör och Örebro Universitet försöker företaget nu att rädda fullt drickbart vin som annars skulle hamna i vasken under varumärket Re:winers.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt Årets kock-uppdrag och ny krog för Tommy Myllymäki

Spisen inlyft i nya restaurangen på Biskopsudden.

Klimatberäknade menyer för Scandics gäster

Framgång för Kopparbergs gin

Vegan stämmer Burger King

Krusbär prisas av Kålrotsakademien

Coca-Cola först i världen med 100 procent återvunnen plast

Nyhetsbrev

Arla mixar butik och restaurang i saluhall

Arkiv

Sayan Isakssons nya restaurang har fått ett namn

I januari öppnar thailändska restaurangen Isaan på Berns.

Hit kommer Bastard Burgers och asiatiska koncept

Max går från amerikanskt till svenskt kaffe

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Sushi Yama flyttar gränsen norrut

Kajsas Fisk en av många matnyheter i fjällen

Här är nya styrelsen för Årets kock

Ken's tredje restaurang i Uppsala

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Snart kommer Coca-Colas hallonsmak

Tävling
Kål och morot på årets godaste macka

SM-titeln till Viktor Lind för veganskt alternativ.

Niklas Ekstedts nya eldiga tv-serie

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Ny Harrys i återuppbyggt träkvarter

Vassa Eggens 20-årsfirande i musikens tecken

La Colline ut – ny brasserisatsning in

Kändisagentur ger sig in i restaurangbranschen ihop med krogprofilen Kenneth Hallström.

Martin & Servera blir helägt av Axel Johnson

Specialutgåva av Blossa lanseras i sju länder

Nu ska det destilleras gin i Kalix

Carlsberg höjer åter utsikterna för 2019

Impossible foods vill till Europa

Alkoläsken ökar kraftigt

Caketails på NK:s nya Schweizeri

Judas Priest lanserar egen rom

Japansk cocktailbar öppnar på Tak

Gourmet Food tar in nya delägare

Fortsatt uppåt för restaurangerna – särskilt i city

Vrå nyöppnar med spårbar meny

Fiskfoderprojekt ska ge hållbart odlad gourmetfisk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164