23948sdkhjf

Bastard Burgers letar storägare – och byter namn i Skåne

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Den norrbottniska hamburgerkedjan Bastard Burgers som började i ett hål i väggen för bara tre år sedan har växt snabbt. Kedjan består nu av 22 restauranger från Luleå i norr och Varberg i söder med ytterligare ett antal etableringar signerade.

Läs också: Norskt riskkapitalbolag storägare i Bastard Burgers

Nu vill Bastard Burgers ta konceptet utomlands, men en internationell expansion kräver kapital. Enligt Breakit har kedjan anlitat rådgivningsfirman Valentum för att få in en ny storägare. 

Breakit spekulerar i att en omsättning på 200 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 30 miljoner kronor bör innebära en värdering av hela bolaget på minst en kvarts miljard. En värdering som Bastard Burgers vd och medgrundare Simon Wanler inte vill kommentera.

– Första steget är att hitta rätt partner som kan bidra med både kunskap och kapital. Vi kan rulla ut restauranger på egen hand i Finland och Norge men ska vi in i Tyskland, Frankrike och England behöver vi hjälp, säger Simon Wanler som dessutom avslöjar för Breakit att Bastard Burgers överväger en inbrytning på USA-marknaden.

Simon Wanler och kompani har mer att tänka på. I Skåne, där 12 restauranger nu ska lanseras, finns redan en restaurang som heter Bastards. Bastard Burgers har därför bestämt sig för att byta namn i Skåne, skriver Breakit. Processen med att hitta ett nytt namn var igång redan innan namnkrocken eftersom ordet Bastard inte lämpar sig så bra i vissa länder.

Mer om: Bastard Burgers
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken med fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Nyhetsbrev

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Arkiv

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094