23948sdkhjf

Nytt snabbmatskoncept med ägg i alla rätter

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Espresso House-grundaren tänker gå globalt direkt med sin nya satsning.

Efter att ha grundat och sålt Espresso House satsar Elisabet Eriksson nu på ett nytt snabbmatskoncept. Hos Eggs Inc innehåller alla rätter – just det – ägg.

Avkastningen från försäljningen av Espresso House har lagt grunden för Eggs Inc. Elisabet Eriksson ser samma potential i sin nya satsning som hon gjorde med den snabbväxande kafékedjan som hon grundade 1996 och sedan sålde för fyra år sedan till investeringsbolaget JAB. Tanken är att växa globalt direkt med Eggs Inc.

– Sedan september 2017 har vi arbetat på att utveckla ett innovativt och unikt restaurangkoncept som erbjuder snabb och enkel mat som samtidigt är god, hälsosam och miljösmart. Vi tror och hoppas att Eggs Inc kommer bli en internationell succé, säger Elisabet Eriksson (före detta Asker).

Hon och maken och medgrundaren Glenn Eriksson smög igång den första Eggs Inc-restaurangen redan för ett år sedan vid Odenplan i Stockholm. Nu är makarna redo att skala upp verksamheten med ett nytt konceptspråk. På den nya restaurangen vid entrén på Regeringsgatan 29 serveras frukost, brunch, lunch, middag och mellanmål – med ägg som huvudingrediens i samtliga rätter. Eller som det står formulerat i Gallerians presentation på nätet: Mat med eggstra allt.

Exempel på rätter är Egg Pizza, där botten till 100 procent består av ägg och därmed i stort sätt fri från kolhydrater. Egg Bites är små omeletter i bite-size som kan dippas i olika majonnäser eller såser.

– Ägg är en superråvara som erbjuder oändliga möjligheter till variation i smak och form, och som dessutom är kalorisnål och proteinrik, säger Elisabet Eriksson.

Makarna Erikssons mål är att öppna omkring 100 restauranger globalt inom fem år. Det pågår redan diskussioner om master franchise i Norden, Baltikum och Asien.

Mer om: ägg | Eggs Inc
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nyhetsbrev

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Arkiv

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Kända kockar serverar Abbas sill på pop up-krog

Digitala kedjan Tacotarian ska stötta lokala restauranger

Nya Beyond-fabriker ska möta efterfrågan i Europa

Tävling
En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Donkin Donuts nyanställer 25 000

Ny Pontus-bistro på Kungsholmen i höst

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Max nyinvger i Ystad

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Resten av Vapiano i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11