23948sdkhjf

Nytt snabbmatskoncept med ägg i alla rätter

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Espresso House-grundaren tänker gå globalt direkt med sin nya satsning.

Efter att ha grundat och sålt Espresso House satsar Elisabet Eriksson nu på ett nytt snabbmatskoncept. Hos Eggs Inc innehåller alla rätter – just det – ägg.

Avkastningen från försäljningen av Espresso House har lagt grunden för Eggs Inc. Elisabet Eriksson ser samma potential i sin nya satsning som hon gjorde med den snabbväxande kafékedjan som hon grundade 1996 och sedan sålde för fyra år sedan till investeringsbolaget JAB. Tanken är att växa globalt direkt med Eggs Inc.

– Sedan september 2017 har vi arbetat på att utveckla ett innovativt och unikt restaurangkoncept som erbjuder snabb och enkel mat som samtidigt är god, hälsosam och miljösmart. Vi tror och hoppas att Eggs Inc kommer bli en internationell succé, säger Elisabet Eriksson (före detta Asker).

Hon och maken och medgrundaren Glenn Eriksson smög igång den första Eggs Inc-restaurangen redan för ett år sedan vid Odenplan i Stockholm. Nu är makarna redo att skala upp verksamheten med ett nytt konceptspråk. På den nya restaurangen vid entrén på Regeringsgatan 29 serveras frukost, brunch, lunch, middag och mellanmål – med ägg som huvudingrediens i samtliga rätter. Eller som det står formulerat i Gallerians presentation på nätet: Mat med eggstra allt.

Exempel på rätter är Egg Pizza, där botten till 100 procent består av ägg och därmed i stort sätt fri från kolhydrater. Egg Bites är små omeletter i bite-size som kan dippas i olika majonnäser eller såser.

– Ägg är en superråvara som erbjuder oändliga möjligheter till variation i smak och form, och som dessutom är kalorisnål och proteinrik, säger Elisabet Eriksson.

Makarna Erikssons mål är att öppna omkring 100 restauranger globalt inom fem år. Det pågår redan diskussioner om master franchise i Norden, Baltikum och Asien.

Mer om: ägg | Eggs Inc
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets viltkock vill se mer vilt på krogen

28:e restaurangen för snabbväxande Chopchop

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

Burktappare Årets Ölutvecklare

Förbud mot kontantfria restauranger i New York

Picadeli lanserar "Picabowl"

Nyhetsbrev

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Arkiv

Hållbarhetsprofilen Paul Svensson nu även hedersdoktor

Espresso House till butikshyllorna

Axfood Snabbgross vill växa i Linköping

Upp till bevis för Myllymäki – Aira invigs i mars

Ambitionen är att skapa en restaurang i världsklass i det nybyggda huset på Biskopsudden.

Tennstopet återuppstår i april – med systerkrog

Snabbpastakedja letar franchisetagare

Här finns landets bästa pizzerior

Efter stängningarna – Sushirullen med nytt franchisekoncept

Korvkedja expanderar med franchise

Gourmetkorv kliver för första gången utanför Göteborg.

Nya Carnegiebryggeriet bygger ny anläggning

Midan bland nytillskotten i Kista Galleria

EM-silver för Svenska konditorlandslaget

Arnold's – nu även med lunchservering

Nystartad krog som brinner för öl

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Modemärke lanserar eget vin

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

”Pucken” fyller 20 år

Eldrivna kylfordon för urban transport av livsmedel

Nu kommer det "omöjliga" fläsket

Cirkusfråga i ansökan till ny Pinchos

Kaffekedja lanserar återanvändbara kaffemuggar

Storproducent av alkoholfria viner byter namn

Tar förnybart sugrör till marknaden

Nu finns Max även på Kungsholmen

Uber Eats i samarbete med saluhall och Icabutik

Anrikt bryggeri byter profil och expanderar

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

McDonald's har slut på halloumi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094