23948sdkhjf

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Det fanns en tid när bensinmacken var mest bensin, nya torkarblad och en påse Gott & blandat. I dag har ett växande sortiment av mat och dryck blivit ett viktigt tillskott i kassan.

Läs också: Utökat matutbud går hem hos Circle K

Preem är en av bensinmackskedjorna som tar upp kampen mot snabbmatskedjorna och de traditionella vägkrogarna.

– Branschen är duktig på att utveckla sitt kafé- och butikskoncept. Till och med dagligvaruhandeln sneglar på vad vi gör för att få idéer till sina förbutiker, säger Angelica Fagerholm, konceptansvarig butik, på Preem.

Hon förklarar att just nu är Preem i färd med att se över kafésittningen i sina drygt 100 butiker. Kaféet ska vara en mysig mötesplats som får gästen att stanna. Men utmaningarna är många och det tar tid att förändra en vägkultur som har stress som drivkraft.

– Många kunder är väldigt stressade, man är alltid på väg någonstans. Vi vill att stoppet ska vara bekvämt och kännas som en del av resan, framhåller Angelica Fagerholm.

Läs också: Explosionen: Öppnar 104 butiker

Menyn utvecklas ständigt och i dag har stationerna ett brett sortiment av närodlat, ekologiskt, vegetariskt, veganskt och glutenfritt. Bästsäljaren är frukosten med bröd som bakats från grunden i butik. Och Picadeli salladsbar med självplock är ett populärt lunchalternativ när det inte är coronatider.

– Det finns mycket kvar att göra. Eftersom vi oftast får leveranser två gånger i veckan är planeringen oerhört viktig. Inget får bli gammalt. Precis som att vi dragit ner på plast och förpackningar vill vi inte medverka till matsvinn.

Nytt är också upplägg och layout på de digitala menyskärmarna. Där visas nu anpassade erbjudanden för olika tider på dagen.

– På morgonen visas frukostalternativen, mitt på dagen lunchalternativen och så vidare. Är kunden stressad blir det enklare att välja då.

Läs också: Visma samarbetar med St1

Circle K satsar på att bli en matdestination med fördubblad omsättning på mat och dryck fram till 2023. Matsatsningen finns på 40 av bensinkedjans 297 stationer och fler ska byggas om under året.

– Vi kommer att kunna erbjuda fler sittplatser, parkeringsplatser och gratis wifi. Tanken är vi ska kunna benchmarka oss med andra snabbmatskedjor utmed vägarna, säger Circle K:s Sara Rencrantz, kategorichef på affärsområdet food.

Bra går frukosterbjudandet med nybakat surdegsbröd. Och på lunchen kan besökare botanisera bland texmexmat, butiksgjorda smörgåsar, ett växande sortiment av vegetariska rätter samt tillfälliga gästspel av kända matprofiler.

St1 testar också olika lösningar, bland annat en frukostmeny samt ett nytt koncept i fem pilotbutiker som ska utvärderas under året.

– Människor på väg behöver mat, vi följer trenderna. Drivmedlet är trafikskaparen. Ambitionen är att låta maten ta mer plats i våra trafikbutiker, säger Stefan Samuelsson, affärsområdeschef, retail, St1. 

Läs mer om: cirkle k | preem | st1
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Foodora i samarbete med Instagram

Klart med ny vd för Restaurangakademien

Svensk sprit tog hem guld i USA

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Nyhetsbrev

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Arkiv

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Sparrisen hotad av frost och corona

Jägermeister satsar på svensk webbshop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094