23948sdkhjf

Bensinmackarna utmanar vägkrogar och snabbmatskedjor

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Preem och Cirkle K storsatsar på sina kafé- och matkoncept.

Det fanns en tid när bensinmacken var mest bensin, nya torkarblad och en påse Gott & blandat. I dag har ett växande sortiment av mat och dryck blivit ett viktigt tillskott i kassan.

Läs också: Utökat matutbud går hem hos Circle K

Preem är en av bensinmackskedjorna som tar upp kampen mot snabbmatskedjorna och de traditionella vägkrogarna.

– Branschen är duktig på att utveckla sitt kafé- och butikskoncept. Till och med dagligvaruhandeln sneglar på vad vi gör för att få idéer till sina förbutiker, säger Angelica Fagerholm, konceptansvarig butik, på Preem.

Hon förklarar att just nu är Preem i färd med att se över kafésittningen i sina drygt 100 butiker. Kaféet ska vara en mysig mötesplats som får gästen att stanna. Men utmaningarna är många och det tar tid att förändra en vägkultur som har stress som drivkraft.

– Många kunder är väldigt stressade, man är alltid på väg någonstans. Vi vill att stoppet ska vara bekvämt och kännas som en del av resan, framhåller Angelica Fagerholm.

Läs också: Explosionen: Öppnar 104 butiker

Menyn utvecklas ständigt och i dag har stationerna ett brett sortiment av närodlat, ekologiskt, vegetariskt, veganskt och glutenfritt. Bästsäljaren är frukosten med bröd som bakats från grunden i butik. Och Picadeli salladsbar med självplock är ett populärt lunchalternativ när det inte är coronatider.

– Det finns mycket kvar att göra. Eftersom vi oftast får leveranser två gånger i veckan är planeringen oerhört viktig. Inget får bli gammalt. Precis som att vi dragit ner på plast och förpackningar vill vi inte medverka till matsvinn.

Nytt är också upplägg och layout på de digitala menyskärmarna. Där visas nu anpassade erbjudanden för olika tider på dagen.

– På morgonen visas frukostalternativen, mitt på dagen lunchalternativen och så vidare. Är kunden stressad blir det enklare att välja då.

Läs också: Visma samarbetar med St1

Circle K satsar på att bli en matdestination med fördubblad omsättning på mat och dryck fram till 2023. Matsatsningen finns på 40 av bensinkedjans 297 stationer och fler ska byggas om under året.

– Vi kommer att kunna erbjuda fler sittplatser, parkeringsplatser och gratis wifi. Tanken är vi ska kunna benchmarka oss med andra snabbmatskedjor utmed vägarna, säger Circle K:s Sara Rencrantz, kategorichef på affärsområdet food.

Bra går frukosterbjudandet med nybakat surdegsbröd. Och på lunchen kan besökare botanisera bland texmexmat, butiksgjorda smörgåsar, ett växande sortiment av vegetariska rätter samt tillfälliga gästspel av kända matprofiler.

St1 testar också olika lösningar, bland annat en frukostmeny samt ett nytt koncept i fem pilotbutiker som ska utvärderas under året.

– Människor på väg behöver mat, vi följer trenderna. Drivmedlet är trafikskaparen. Ambitionen är att låta maten ta mer plats i våra trafikbutiker, säger Stefan Samuelsson, affärsområdeschef, retail, St1. 

Mer om: cirkle k | preem | st1
Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken med fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Nyhetsbrev

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Arkiv

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Baranställda erbjuds gratis spritutbildning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125