23948sdkhjf

Tre år sedan Ploq började rullas ut – ”Allt går enligt plan”

Det tar tid för butikskonceptet Ploq att nå alla Shells bensinmackar. Hittills har 29 av 102 butiker gjorts om. När arbetet ska vara klart vill St1 inte säga.

Konkurrensen längs med vägarna har hårdnat. Vägkrogarna får allt tuffare konkurrens från bensinbolagen som breddar sitt utbud mot bilisten. Preem och Cirkle K satsar på nya kafé- och matkoncept och för tre år sedan tog St1 steget längre med att starta en hel kedja under varumärket Ploq.

Konceptet Ploq innebär bland annat att bensin och tobak får en mer undanskymd roll medan mat och dryck en huvudroll. Tanken är en pausyta med plats för att sitta och äta, med landskapsdjur på väggarna i toaletterna och fågelkvitter från högtalarna.

– Vi vill differentiera oss och gå ifrån den traditionella bensinmacken och fokusera på maten, mötet och människan, säger Sofie Westman, chef convenience retail på St1.

Nu, drygt tre år senare, ska Ploq ha tagit plats i 29 av de 102 tänka butikerna innan årets slut.

Hur har det gått hittills i år med etableringen?

– I år etablerar vi åtta butiker, vilket innebär att varumärket kommer finnas på närmare 30 procent av butikerna. Marknadsdata från första halvåret visar att vi driver försäljningen bäst inom trafikbutiker på samtliga av våra destinationskategorier; måltidslösningar, dryck, kaffe och fikabröd starkt inom kedjan, säger Sofie Westman.

Det är ett tag sedan ni påbörjade arbetet, håller planen?

– Vår ambition är att få ut kedjan så fort som möjligt och vi har hela tiden mindre justeringar men i en takt som ändå säkerställer att vi hela tiden kan optimera utrullningen för att bli bättre och effektivare och därigenom säkerställa ett attraktivt erbjudande för våra kunder. Vi får hela tiden kvitton från våra kunder att vi är på rätt väg.

Ni måste väl ändå ha haft en plan på när samtliga butiker ska vara färdiga?

– Planen håller fortfarande och vi ligger helt enligt plan.

Men när ska ni vara klara?

– Jag vill vara ödmjuk. Man vet aldrig vad som händer. Vi har haft pandemi, krig och inflation som påverkat. Så det är viktigt att vi är ödmjuka inför vad som kan hända. Vi är angelägna att se till att Ploq hamnar på samtliga av våra marknadsplatser där vi idag har en ”Välkommen in!”-butik. Men det måste ske i en takt så att det blir kvalitet hela vägen.

Flera konkurrenter satsar på liknande koncept, hur står ni er mot dem?

– Några av de saker som särskiljer vårt koncept är att vi har valt att till exempel bygga vårt kaffeerbjudande helt från grunden med en fantastiskt fin produkt som vi följer från planta till kopp.

Men hur kan ni hävda er mot ett så starkt varumärke som Starbucks, som exempelvis Okq8 har?

– Vår produkt är speciellt framtagen för Ploq och vi har en större möjlighet att påverka vad vi vill ha i våra butiker för att vi äger hela processen själva. Vi kan jobba med och utveckla produkten som vi vill. Jag tror att det är en jättestyrka.

Att det är dåliga tider nu, har det påverkat satsningen på Ploq?

– Priserna både inom mat och byggmaterial har stigit, så vi behöver göra kloka investeringar löpande. Det är ju ett arbete man gör oavsett konjunktur. Det ska vara investeringar som bär sig på ett bra sätt men också att vi hinner ta hand om konceptet när vi gör utrullningarna. Att butiken hänger med. Det är en balansgång.

Hur många butiker blir Ploq 2024?

– Vi sitter och tittar på det nu för att sätta planen, så jag kan inte säga i dagsläget hur många det blir.

Under 2022 omsatte Ploq cirka 1,2 miljarder kronor och fanns på 20 procent av kedjans butiker och stod för drygt 30 procent av omsättningen. Nästa år, efter 2023 års etableringar, kommer Ploq stå för närmare 40 procent av kedjans totala omsättning.

Vad räknar ni med att Ploq ska omsätta när alla butiker är på plats, vad är målet?

– Vi ser ofta tvåsiffriga ökningstal i samband med övergången till Ploq. Målet är att fortsätta skapa attraktion till våra marknadsplatser. Vi satsar stort för att vi är övertygade om att vårt gemensamma kunderbjudande kommer vara värt en omväg för människan på väg.

Vad kostar det i snitt att göra om en butik?

– Resultatet visar att det är värt de investeringar vi gör, säger Sofie Westman.

Artikeln är en del av vårt tema om Servicehandel.

Läs mer om: St1
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078