23948sdkhjf

Alkoholfri öl rusar – varumärkena som säljer bäst

Alkoholfri öl har de senaste åren gått från att vara en liten nischprodukt till att ta allt större plats på hyllorna och på matborden. Liksom många andra trender har försäljningen av alkoholfri öl bara intensifierats under coronapandemin. Under perioden mars till september har försäljningen ökat i näthandeln med hela 351 procent i jämförelse med samma period 2019, visar siffror från Nielsen.

Carlsberg är idag marknadsledande med flera olika varumärken på hyllorna. Däribland Carlsberg Alcoholic Free som var bland de första stora märken i landet och som idag har en marknadsandel på 28 procent.

– Det är ungefär 15 år sedan vi lanserade Carlsberg Alcoholic Free men det var först för några år sedan konsumenterna verkligen fick upp ögonen för alkoholfri öl, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige.

Sveriges tio mest populära alkoholfria ölvarumärken

  1. Carlsberg
  2. Mariestads
  3. Falcon
  4. Staropramen
  5. Norrlands Guld
  6. Brutal Brewing
  7. Heineken
  8. Brooklyn
  9. Gotlands Bryggeri
  10. Eriksberg

Försäljningen av alkoholfri öl har ökat även i den fysiska handeln men det är just på nätet som den absolut största ökningen har skett den senaste tiden. Där ökar försäljningen även mer än e-handeln i stort.

– Exakt varför det ökar så mycket vet vi inte riktigt men det finns nog flera skäl. Många passar nog på att lägga på några extra flaskor när de handlar på nätet. Samtidigt har vi också en hälsotrend och många tycker nog också att det är praktiskt att kunna dricka en öl för att sedan kunna ägna sig åt andra aktiviteter som träning eller köra bil, säger Peter Hammarstedt.

Enligt Peter Hammarstedt kommer den uppåtgående trenden att fortsätta även efter pandemin.

– Du kommer att se ännu mer produkter och fler smaker och varianter från de stora varumärkena. Så länge vi utvecklar nya alternativ som också smakar bra kommer den här kategorin bara att öka, säger han.

Gäller det även restaurangerna?

– Absolut. Det har förvisso varit ett mycket tufft år för dem, men det kommer att vända och på samma sätt som vi utvecklar produkter för dagligvaruhandeln så utvecklar vi nyheter för restaurang.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063