23948sdkhjf

Stjärnkrögarna bakom Stella Pizza: ”Ambitionen är att ta över pizzabranschen”

För snart två år sedan öppnade Stella Pizza dörrarna till sin första restaurang och har sedan dess växt i rasande takt. Snart öppnas dörrarna till deras tionde etablering och de två delägarna siktar på att bli den största pizzakedjan.

Den 1 januari 2022, på den internationella pizzadagen, slog de två delägarna Danny Falkeman och Jonas Lagerström upp dörrarna till sin första pizzarestaurang, Stella Pizza. Sedan tidigare har de etablerat restaurangen Etoile i Stockholm som i februari 2020 fick sin första stjärna i Guide Michelin. 

Stella Pizza är i motpolen till Etoile. Syftet med den nya snabbmatskedjan är att ta pizzan till en modern nivå som både konkurrerar med den lokala pizzerian och finare restauranger.

– Vi kände att det var dags att göra något nytt och vi pratade om att ta oss an fastfood-branschen och Danny har alltid varit intresserad av pizza och gjort mycket pizza på hemmafronten. Så vi tyckte det var ett kul steg att ta och det är inte så många som har satsat på pizza på det sättet, säger grundaren och delägaren Jonas Lagerström.

Tankarna hade länge gått om att öppna en pizzeria som serverar pizza med en ny standard för råvaror och hantverk. Möjligheten att få drömmen infriad låg bara dörren bredvid.

– När vi öppnade Etoile 2018 hade vi en lokal bredvid som var en pizzeria. Först såg vi möjligheten för att bygga ut Etoile, då vi behövde mer yta. Men sen började vi snöa in oss på pizza-spåret, säger grundaren och delägaren Danny Falkeman.

Idag har de nio restauranger runt om i Stockholm och nyligen fick de bygglovet klart för sin tionde etablering. Den sker i Mariebergskvarteret på Kungsholmen i Stockholm och kommer att ligga dörr i dörr med Bröd och Salt.

– Vi håller på för full fart med att få ihop logistiken och kommer göra det med Bröd och Salt, vilket är roligt. De öppnar upp i en del av lokalen och vi i en annan del, förklarar Jonas Lagerström och tillägger:

– De har ett segment på en annan tid på dygnet i form av frukost och kaffe, så jag tror det kommer bli win-win för båda.

Nu är målet att ta över branschen.

– Ambitionen är att ta över pizzabranschen och visa att vi kommer bli den största pizzakedjan. Nu är vi inte så långt därifrån. Men vi kommer framför allt visa att man kan ha bra villkor för personalen och rättvisa metoder framåt för att hitta hållbara lösningar som funkar. Inom två år så kommer vi definitivt vara där, säger Jonas.

Bland annat blickar de ut utanför Stockholmsgränser och även på mer mobila lösningar.

– Vi har tittat på Göteborg, Uppsala, Västerås och Kalmar. Det är lite logistikutmaningar, men så fort vi tar det första beslutet så kommer det nog komma fler restauranger utanför Stockholm ganska snabbt, säger Jonas.

– Vi har ett nära samarbete med Arla och har bland annat pratat om en food truck för att få ut varumärket mer på vägarna. Oavsett om det blir med Arla eller att vi göra det själva tror jag det hade varit ett roligt spår att åka runt på någon festival och visa det man gör, säger Danny.

Men trots framgången har inte hela resan varit en helt rak sträcka.

– Man har fått slå sina kloka huvuden ihop och anpassa sig. Att det blev dyrare råvaror, det var ett slag i sig. Vi vill framstå och vara en billig pizzeria, och jag tycker fortfarande vi är en prisvärd pizza då barn under tolv år äter gratis i föräldrars sällskap. Men vi har ju behövt justera våra priser precis som alla andra. Det är klart det har varit tufft, det sticker man inte under stolen med, förklarar Danny.

Jonas Lagerström tillägger:

– Det är en väldigt svår och utmanande tid just nu. Men på att bra sätt, det finns mycket vi tar med oss när det väl vänder. När det kommer ljusare tider så kommer vi stå väldigt starka.

Trots deras positiva inställning tror Jonas Lagerström att många restauranger kommer behöva stänga ner efter årsskiftet.

– I januari till mars tror jag det kommer bli slakt i branschen, många kommer nog få stänga. Där tror jag den största utmaningen blir att parera det på bästa sätt och ta sig förbi utan att få för mycket luft under vingarna och tro att det kommer rulla på ändå. Man får vara mycket försiktig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078