Från Harlem till Halmstad: Wiggo Roadhouse först i Sverige med ny typ av burgare
Till utsidan kan det se ut som en helt vanlig burgare. Men den är tillagad på ett annorlunda sätt. Köttet till den nya burgaren Chopped Cheese steks på båda sidorna och därefter hackas köttet upp grovt. Det gör så att stekjuicen från ytans maillardeffekt sipprar ner och smaksätter köttet under tillagning.
Nicklas Alm, vd för Wiggo Roadhouse, är kreatören bakom den nya burgaren. För tio år sedan besökte han New York där han för första gången kom i kontakt med Chopped Cheese-burgaren.
– När jag åt den kommer jag ihåg att jag tänkte, men vad fan, det smakar så otroligt mycket mer än en vanlig burgare, säger Nicklas Alm.
Historien går tillbaka till 1990-talet i Harlem till Hajji’s deli. Medarbetaren Carlos Soto hävdar att han skulle tillverka en cheeseburgare men det visade sig att hamburgerbrödet var slut. I stället valde han att hacka sönder köttet och la det i en baguette med ost, tomat, lök, majonnäs och sallad. Men historierna är många om hur den egentliga idén kom till.
Smörgåsen fick ett uppsving på 2010-talet i USA men på den svenska marknaden har den aldrig klivit in, förrän nu 34 år senare. Wiggo Roadhouse som ligger i Söndrum, Halmstad, är först ut i Sverige, enligt ägaren själv, med att servera den nya burgaren, och den har gjort succé. Det nya konceptet har varit så framgångsrikt att det har lett till att alla deras burgare tillagas med den nya tekniken.
– Det är jäkligt tuff just nu. Den här burgaren har verkligen vänt hela januari uppåt. Det märks att det här kommer vi att få en otrolig skjuts av. Halmstadsborna har verkligen vaknat, säger Nicklas.
För 14 år sedan grundade Nicklas Wiggo som idag finns på fyra ställen i Stockholm. Under pandemin behövde de dra i tyglarna och bestämde sig för att etablera något i Halmstad.
– Idén kom i början från min svärmor som när pandemin slog till, under en middag sa ”ska du inte öppna upp här i Halmstad?”, förklarar Nicklas.
Idén sådde ett litet frö som idag har blivit Wiggo Roadhouse, ett systerkoncept till Wiggo.
– Så drog det i gång. Sen har det rullat på. Idag finns det två foodtrucks och en restaurang i Halmstad.
Skillnaden på de två koncepten är att Wiggo fokuserar på vällagad fast food i form av wraps och sallader medans Wiggo Roadhouse serverar comfort food.
– Jag brukar jämföra comfort food med att man tar en klunk cola, det är svårt att inte ta en till, förklarar Nicklas
Vad sker framåt för Wiggo Roadhouse?
– Vi kommer ligga lågt 2024 tills vi är färdiga med konceptet. Under 2025 kommer vi kolla på etableringar i mellanstora städer.
Varför har ni valt att vänta till 2025?
– Vi har överlevt pandemin, och det har kostat. Vi har borrat ner huvudet, kört och kämpat. Vi behöver minst ett år för att landa och stabilisera. Det är fortfarande tufft, men vi ser ljust på framtiden.