Det går snabbt nu för Chopchop Asian Express som började resan 2011. Då var drive thru-restauranger med fokus på det asiatiska köket fortfarande ett nytt koncept i den svenska snabbmatsbranschen.
– Det var min kollega och medgrundare Jimmy Wang som fick idén när han studerade i USA. Precis som han och hans bror Tommy Wang är även jag uppväxt i restaurangbranschen med familjer som drev restauranger och där vi alla hjälpte till. Så att starta restaurangverksamhet tillsammans kändes naturligt, berättar kedjans vd Hans Ye.
Den första restaurangen öppnade i Eskilstuna och den skulle snabbt följas av fler. Idag, 14 år senare, omsätter bolaget över en miljard kronor med 43 restauranger och drygt 1 000 anställda. Alla verksamheter drivs i egen regi, några planer på franchise finns inte, enligt Hans Ye. Han ser heller inga stora faror i att växa snabbt som kedja.
– Det finns faror men Chopchop har vuxit hälsosamt och fokuserat mycket på matkvaliteten. Om man växer för snabbt är det lätt att man tappar fokus på den.
Ambitionen att växa uppges vara fortsatt prioriterad och att konkurrensen i nischen ökar är inget som oroar Hans Ye.
– Vi har inga konkurrenter, vi ser alla som kollegor, säger vd:n och förklarar att nästa år planerar trion att expandera till fler strategiska lägen längs det svenska vägnätet. Bland de nya orterna märks Alingsås, Hyllinge utanför Helsingborg, Avion i Umeå, Vedeby vid Karlskrona, Sydport i Mariestad samt Katrineholm.
Sedan något år har företaget utvecklat ett designkoncept som ska bli Chopchops nya signum. Konceptet, som är framtaget tillsammans med Tengbom Arkitekter, kombinerar modern asiatisk estetik med skandinaviska influenser av trä och jordnära färgsättning som skapar en varm och inbjudande miljö. Hittills är två av kedjans restauranger byggda i det nya formspråket och fler är på gång.
– Vi är mycket nöjda med den. Det är den stil som våra framtida restauranger kommer att byggas i.
Maten då, att det asiatiska köket är stort på världens matscener är ingen hemlighet. Chopchops utbud av panasiatiska rätter med tillbehör som gästen själv mixar och matchar har nu utökats med pokébowls och sushi på utvalda restauranger.
– Asiatisk mat är och kommer att vara fortsatt populär i framtiden, säger Hans Ye som tycker att han som restaurangägare har fler utmaningar än att sätta ihop rätt meny.
– Att hitta drivna och bra medarbetare som levererar bra mat och bra service till gäster är alltid en utmaning. Viktigt att ha kontroll över är också tillgång till råvaror samt att befinna sig på rätt lägen. Det utvärderar vi ständigt.
Vi måste ändå fråga, vilken är din egen favoriträtt i ert matutbud?
– Jag har många favoriträtter. En av dem är Spicy Lime Chicken, om jag måste välja, säger Hans Ye.