Det var i slutet av augusti som hamburgerkedjan Max meddelade att kedjans chief operating officer Martin Oppenheimer kliver på som ny vd. Efter starten i Gällivare 1968 har Richard Bergfors varit vd i bolaget sedan 2002. Nu väntar nya utmaningar.
– Häromdagen passerade jag faktiskt platsen i Gällivare där vi etablerade vår allra första restaurang. Även om det ligger en annan verksamhet där nu så kände jag historiens vingslag, att det var här som allt en gång började, berättar Richard Bergfors.
I Curt Bergfors regi tog verksamheten fart med början i Norrbotten. Många var de timmar som barnen Bergfors spenderade i köken i familjens restauranger.
– Man arbetade där under alla lov och lediga timmar. Jag måste ha stekt miljontals hamburgare i mitt liv, minns Richard Bergfors och konstaterar att han nog testat de flesta rollerna i verksamheten.
Under 1970-2000 drev företaget även flera restauranger, pubar och hotell i Luleå. Verksamheterna såldes emellertid runt millennieskiftet då samtliga i familjen flyttat.
– Vi valde att sälja av alla kringverksamheter och fokusera all vår kraft och energi på varumärket Max. Det kändes som ett helt riktigt beslut för alla.
När Richard Bergfors tog över taktpinnen som 26-åring var det med fast beslutsamhet om att expandera. Brodern Christoffer Bergfors blev samtidigt bolagets vice vd och han hade samma ambitioner. Då omfattade burgarkedjan 34 restauranger.
– Det var väl inte direkt så pappa tänkte, att expandera mer. Han var ganska nöjd med hur det redan var. ”Då blir det bara mer jobb och mer bekymmer”, brukade han säga. Men vi var unga och energiska, kanske lite naiva, och fick förtroendet att fullfölja våra planer.
Idag, 23 år senare, omsätter verksamheten drygt sex miljarder kronor med 199 restauranger, 9 000 anställda och verksamhet även i Danmark, Norge och Polen. Snart passeras en viktig milstolpe då den 200:e restaurangen invigs i småländska Gislaved.
Som arbetande styrelseordförande kommer Richard Bergfors att vara engagerad i framförallt produkt- och konceptutveckling samt expansion. Inom fem år finns planer på att öppna ytterligare 100 restauranger. Den yttre gränsen är oöverskådlig. Ett effektivt styrelsearbete ska snart bereda väg för mer expansion.
Richard Bergfors tycker heller inte att det känns trångt i burgarnischen, snarare tvärtom, och Max uppges ta marknadsandelar. I hans värld har företaget bara två riktiga konkurrenter – snabbmatskedjorna McDonald’s och Burger King. Snabbväxande aktörer som serverar premiumburgare opererar, enligt Bergfors, i en annan nisch.
– De som äter hos oss vill ha maten serverad snabbt och vardagligt. Den som vill äta ”finare” väljer ett annat tillfälle. Det är kul att hamburgaren blivit en världsrätt som seglat upp även på finkrogarnas menyer. Så var det inte för 20 år sedan.
I flera artiklar har RS&Fastfood ställt frågan om eventuella faror med att växa snabbt. När Richard Bergfors får frågan kommer svaret rappt:
– För oss har utmaningen varit att bibehålla vår kultur och vårt dna, det vill säga familjekänslan. Det är stor skillnad idag mot de första åren då man kände de flesta, vuxit upp med många arbetskamrater och arbetat ihop i ett tajt och sammansvetsat gäng.
– Med tusentals anställda är det alltid en utmaning för man kan ju inte vara överallt hela tiden. Då får vi arbeta proaktivt genom att sprida vårt dna genom duktiga medarbetare, utbildningar och robusta system som går igenom verksamheten i varje detalj.
Att växa innebär även att man blir mer publik och i februari i år seglade en så kallad ”matsnuskskandal” upp på kvällstidningarnas löpsedlar. Richard Bergfors är fortfarande upprörd över vad han kallar ”smutskastningskampanj” från före detta anställda och ”oseriös kvällstidningsjournalistik”.
Max tillbakavisade och anmälde anklagelserna till Mediernas etiknämnd. Ärendet uppges ännu inte vara avslutat.
– Det är viktigt att stå upp för det är inte sant. Det är klart att några kunder reagerade och det skadade vårt förtroende. Så här i efterhand kan vi konstatera att vi svetsades samman och kom ut starkare än någonsin med ett ännu starkare team.
Om framtiden för snabbmat ser Richard Bergfors att marknaden i Sverige och även övriga länder där företaget redan finns har en del att hämta. På kontinenten äts det ute betydligt oftare än här. Att expandera på nya marknader finns det dock inga planer på just nu. Konsolidering och fortsatt fokusering, gräva där man står, är viktigare.
Att börsnotera företaget uppges heller inte vara aktuellt.
– Vi är fyra syskon som äger bolaget. Vår absoluta ambition är att behålla verksamheten inom familjen i många generationer framöver. Det var pappas dröm, att det ska vara renodlat svenskt och stanna i familjen Bergfors för evigt. Men man vet ju aldrig vad våra barn vill göra när de är vuxna. Det får tiden utvisa, säger Richard Bergfors.