23948sdkhjf

Så sålde restaurangerna

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökning för hotell- och trafiknära restauranger medan omsättning i personalrestauranger backade rejält under tredje kvartalet enligt siffror från Restaurangindex.

Restaurangernas försäljningsvolym ökade med 0,3 procent under tredje kvartalet 2018 jämfört med samma period föregående år, enligt Restaurangindex.

Läs också: 20 000 jobb i fara inom hotell och restaurang

I den totala restaurangbranschen ökade försäljningen med 2,9 procent mätt i löpande priser under årets tredje kvartal.

Ökade mest under kvartalet gjorde trafiknära restauranger med en ökning om 9,1 procent, hotellens restauranger som ökade med 8,4 procent samt snabbmatsrestauranger som uppvisade en tillväxt om 2,8 procent.  

Svagast utveckling hade personalrestauranger som backade med 12,3 procent och nöjesrestauranger, pubar och barer som backade med 6,3.

Den högsta utvecklingen hittills under 2018 har kategorierna trafiknära restauranger samt hotellens restaurangförsäljning haft.

Utvecklingen i försäljningsvolym för dessa kategorier har varit 4,2 respektive 3,7 procent hittills i år.

Utvecklingen skvallrar om att resande och turism fortfarande utvecklas väl. Visita ser en inbromsning för restaurangnäringen och siar att det kan vara en indikation på att den allmänna ekonomiska konjunkturen håller på att bromsa in.

– Nolltillväxten för restaurangbranschen är en indikation på generell inbromsning i den allmänna ekonomin, samtidigt ser vi att turismnäringen bidrar till en fortsatt mycket positiv tillväxt för hotellrestauranger och trafiknära restauranger, säger Jonas Siljhammar, Visitas vd i en kommentar till kvartalsrapporten.

Dock menar Visita att inbromsning syns efter år av mycket hög tillväxt.

– Det är viktigt att komma ihåg att uppbromsningen i omsättningstillväxt sker från en tidigare mycket hög omsättningstillväxt över åren. Det är inte rimligt att tillväxten kan ske i oförminskad styrka över tid, säger Jonas Siljhammar.

Restaurangindex tas fram av i Statistiska Centralbyrån i samarbete med Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund och Svensk Cater.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Naturskön matupplevelse på restaurang Nowhere

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Entreprenör köper huvuddelen av Vapiano

Max nyinvger i Ystad

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Nyhetsbrev

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Arkiv

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093