23948sdkhjf

Årets kock får nya ägare

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Spendrups och Arla tar över från Restaurangakademien.

Aktiebolaget bakom Årets kock får nya ägare. Spendrups och Arla tar över Årets kock från Restaurangakademien.

Läs också: 19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Tävlingen Årets kock startades 1983 av mejeriföretagens branschorganisation Svensk Mjölk tillsammans med Gastronomiska Akademien och Tore Wretman. 2015 förvärvades Årets kock AB av Restaurangakademien och har sedan dess varit ett helägt dotterbolag till Restaurangakademien. Nu meddelas att varumärket byter ägare igen. Arla och Spendrups tar tillsammans över ägarskapet.

Andreas Stenberg, vd Årets kock, välkomnar strukturaffären.

 Vi är glada att välkomna Arla och Spendrups som nya ägare. Tillsammans med dem och våra partners är vi redo att skapa nya värden och satsa ytterligare för att utveckla branschen, säger Andreas Stenberg.

Fredrik Spendrup, vd Spendrups, menar att delägarskapet är ett sätt att ta större ansvar för utvecklingen av svensk gastronomi.

Läs också: Här är Årets rätt

 Efter snart tio år som partner till Årets kock vet vi också att vårt dryckeshantverk mår bra av att inspireras och utmanas av Sveriges främsta mathantverkare, säger Fredrik Spendrup.

Arla har varit delaktigt i Årets kock ändå sedan starten och anger liknande skäl till sitt delägarskap; att inspirera och öka kunskapen kring att laga mat från grunden på ett naturligt och hälsosamt sätt.

 Årets kock stärker matkulturen i Sverige på bred front, säger Patrik Hansson, Sverigechef Arla.

I samband med förvärvet av Årets kock AB säljer Arla sina aktier i Restaurangakademien till Menigo.

Tävlingen Årets kock kompletteras i år av Årets kockelev och Årets kockelever, en tävling öppen för kockelever på gymnasienivå. Tidigare i år lanserades också Årets rätt.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svenska Burger King först med återvinningsbar ventilation

Tävling
Bästa unga kvinnliga kocken har fokus och fart

Thilda Mårtensson segrade i Gastronomi Sverige Commis Award.

Franchise växer – men ingen garanti för succé

Branschorganisationens vd: Det finns en rad fällor med franchise,

Ännu en Waynes invigd

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Drar in 68 miljoner till satsning på hälsosam glass

Nyhetsbrev

Litet kaffeföretag vände under coronakrisen

Arkiv

Även färska råvaror i Urban Delis nya webbutik

Snabbmatsbranschen sen med alkoholfritt

Tips på de alkoholfria alternativen som passar bäst till burgare, korv, sushi och annan snabbmat.

Så blir nya Gondolen – öppnar igen i augusti 2022

Utöver Gondolen planerar Anna Lallerstedt ytterligare en restaurang i Katarinahuset med helt nytt koncept.

Black Bottle Rosé med ny etikett

Den platta vinflaskan gör entré

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Sushi Yama fortsätter gasa – två nya restauranger samma vecka

Resten av Vapiano i konkurs

Gateau öppnar nytt – på nätet

Tävling
19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

Meatballs for the People på OKQ8-stationer

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Ny Jureskogburgare i samarbete med BBQ-profil från Texas

Thaimatskedjan Linnea & Basilika ynglar av sig

Om ett år finns franchisekedjan på minst 14 ställen.

Waynes öppnar i Linköping i egen regi

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet – och öppnar kaffebar

Anrikt bageri i konkurs

Espresso House i samarbete med Matsmart

Miljardskuld för Joe & The Juice

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Kiviks satsar och investerar

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Chark-SM tar in vegetariskt

Digital kölapp i framtidens kösystem

Raps kan bli framtidens burgare

Nu öppnar delar av Tennstopet igen

Regeringen inför omställningsstöd för företag

Närapå fördubblade intäkter för Delivery Hero

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094