23948sdkhjf

Årets kock får nya ägare

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Spendrups och Arla tar över från Restaurangakademien.

Aktiebolaget bakom Årets kock får nya ägare. Spendrups och Arla tar över Årets kock från Restaurangakademien.

Läs också: En kvinna och sju män klara för final i Årets kock

Tävlingen Årets kock startades 1983 av mejeriföretagens branschorganisation Svensk Mjölk tillsammans med Gastronomiska Akademien och Tore Wretman. 2015 förvärvades Årets kock AB av Restaurangakademien och har sedan dess varit ett helägt dotterbolag till Restaurangakademien. Nu meddelas att varumärket byter ägare igen. Arla och Spendrups tar tillsammans över ägarskapet.

Andreas Stenberg, vd Årets kock, välkomnar strukturaffären.

 Vi är glada att välkomna Arla och Spendrups som nya ägare. Tillsammans med dem och våra partners är vi redo att skapa nya värden och satsa ytterligare för att utveckla branschen, säger Andreas Stenberg.

Fredrik Spendrup, vd Spendrups, menar att delägarskapet är ett sätt att ta större ansvar för utvecklingen av svensk gastronomi.

Läs också: 19 män och 5 kvinnor vidare till Årets kock-kvalet

 Efter snart tio år som partner till Årets kock vet vi också att vårt dryckeshantverk mår bra av att inspireras och utmanas av Sveriges främsta mathantverkare, säger Fredrik Spendrup.

Arla har varit delaktigt i Årets kock ändå sedan starten och anger liknande skäl till sitt delägarskap; att inspirera och öka kunskapen kring att laga mat från grunden på ett naturligt och hälsosamt sätt.

 Årets kock stärker matkulturen i Sverige på bred front, säger Patrik Hansson, Sverigechef Arla.

I samband med förvärvet av Årets kock AB säljer Arla sina aktier i Restaurangakademien till Menigo.

Tävlingen Årets kock kompletteras i år av Årets kockelev och Årets kockelever, en tävling öppen för kockelever på gymnasienivå. Tidigare i år lanserades också Årets rätt.

Håll dig uppdaterad med RS & FastFood

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Foodora i samarbete med Instagram

Klart med ny vd för Restaurangakademien

Svensk sprit tog hem guld i USA

Ny alkoholfri öl till dumplings

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Nyhetsbrev

Här öppnar Surf Shacks femte restaurang

Arkiv

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien i restauranger

Stekhet duell i de svenska burgarnas hemstad

Max vs Bastard Burgers på Timmermansgatan i Luleå.

Nya restauranger flyttar in på Sergelgatan

Bockholmengruppen ska driva både en kvarterskrog i gatuplan och en takservering.

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Pommes frites-olja ska bli diesel

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Alkoholfri öl från mikrobryggeri i ny Burger King-meny

Nässjö nästa för Max – men bygget kan försenas ytterligare

Nytt kafferosteri till Sickla

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Första Harrys med ny svenskt brasseri-stil

Bråda dagar för Fredrik Eriksson

Rusning till Långbro värdshus och restaurangen i Nationalmuseum öppen igen.

Carlsberg vill stötta restaurangerna med unikt glas

Restauranggrossisten i trångmål – planerar för tuff höst

Sveriges första virtuella food court

Kasais köksmästare bakom det nya krogkonceptet.

Hon ska göra Sabis mer synligt

Sparrisen hotad av frost och corona

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127